Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Isnin, Disember 29, 2008

WAKTU? MASA? JAM?

MEMELIHARA WAKTU
-mailing list yahoogroup pendita_bintara

Daripada Ibn Anas r.a. berkata Rasulullah s.a.w. bersabda :



“Dua nikmat yang kebanyakan manusia rugi(kecewa) dalam menerima keduanya iaitu nikmat sihat dan waktu lapang.”



Takhrij hadis



Hadis ini diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari 6412, Ahmad dalam Musnadnya 1/344, al-Tarmizi dalam al-Zuhud 2304, Ibn Majah dalam al-Zuhd 4170 dan al-Baihaqi dalam al-Sunan 3/370.



Dalil lain



AL-QURAN



1.

“Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran." [al-‘Asr:1-3]



2.

“ Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang Telah kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: "Ya Rabb-ku, Mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan Aku dapat bersedekah dan Aku termasuk orang-orang yang saleh?" Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila Telah datang waktu kematiannya. dan Allah Maha mengenal apa yang kamu kerjakan."[al-Munafiqun: 10-11]



HADIS



1. ‘Beramallah untuk duniamu seolah-olah kamu hidup selama-lamanya, dan beramallah untuk akhiratmu seolah-olah kamu mati esok hari.’



Hadis ini diriwayatkan oleh Ibn ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq.



2. Daripada Ibn Abbas r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda :



‘Rebutlah lima peluang sebelum datangnya lima : Hidupmu sebelum matimu, sihatmu sebelum sakitmu, waktu lapangmu sebelum sibukmu, mudamu sebelum tuamu, dan kayamu sebelum fakirmu.’


Hadis ini diriwayatkan oleh al-Hakim dan al-Baihaqi.







Sumber:Himpunan Hadis Modal Insan, Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri, Telaga Biru Sdn. Bhd., Mac 2007.





Disediakan oleh :

Wardah bt Abdul Rahman

USM, Pulau Pinang.

Jumaat, Disember 26, 2008

Aku masih belajar.................

Entah kenapa, makin aku rasa aku semakin dungu...Setiap hari aku akan pelajar pelbagai benda baru dari orang sekelilingku... seketika aku teringat sahabat - sahabat satu team Faqih Synergies. walau pun usia masih muda tapi aku selalu belajar perkara baru dari mereka. dari sekecil - kecil rasa, hingga ke sebesar - besar pemikiran.

aku masih belajar....

bukan senang nak jadi orang yang hidup untuk orang lain. menyerahkan segala pemusatan amal dan kerja hidupnya untuk bangunkan orang lain.

Rabu, Disember 17, 2008

Jaulah tarbawi...

Alhamdulillah, bermula pada 14 haibulan tadi hinggalah hari ni aku dalam musafir jaulah tarbawi bersama sahabat - sahabat UPM di bumi utara ni. walaupun begitu, tak banyak tempat yang dapat kami pergi. Kebanyakkannya kami bergerak di sekitar Kedah dan Perlis sahaja.

Berjumpa dengan ramai murabbi dan murabitun yang bergerak kerja untuk jemaah Islam melimpahkan ruang kesedaran dalam minda dan perasaan aku betapa hidup manusia hanya sementara. Tergarap kembali jiwa hamba yang selama ini banyak leka dan alpa pada nikmat dunia yang hanya sementara. Kata Nabi, dunia ini ibarat bangkai kambing yang tuan kambing pun tak ingin padanya. Kata Nabi juga, harga sebelah kepak lalat lebih bernilai berbanding dunia keseluruhannya.

Murabbi dan murabbitun ini setiap dari mereka, punya jalan dan ranjau hidup yang tersendiri. Berbeza dari sudut lapangan, tapi matlamat akhir ranjau yang mereka terima pasti dikembalikan semula kepada ALLAH, pemilik hati manusia, pemilik alam ni.

Isnin, November 24, 2008

entri Kesibukkan

pada kawan - kawan tersayang
yang selalu bagi sokongan, dorongan dan inspirasi pada aku
mohon maaf untuk dua minggu ini
tiada entri yang dapat di masukkan

kesibukkan dunia ini sering sangat mengenjan manusia
moga kita dalam golongan yang tertipu olehnya.
moga kita golongan yang sentiasa bermanfaat pada yang lainnya.

Rabu, November 12, 2008

INFO........................INFO..........................

Bengkel Dakwah
Sheikh Yusuf Estes,
Mantan Paderi dan Pendakyah Kristian dari Texas, US

Tarikh : 16hb Nov 2008 (Ahad).

Waktu : 8.30 pagi - 1.30 tengahari.

Tempat : Dewan Kuliah G, Bangunan Sains Komputer,
bersebelahan dengan Masjid Al Malik Khaliq USM,Pulau Pinang.

Yuran : Rm20.00, bayaran boleh dibuat pada hari tersebut.

Anjuran bersama Pusat Islam USM dan IPSI (Islamic Propagation Society International)

Kepada yang berminat, sila sms nama dan no IC ke 019-411 5665 (Bro Kamarudin) atau pun menghantar emel (nama, no IC dan no telefon) ke ipsi7@streamyx.com
Marilah kita sama-sama merebut peluang yang ada beramai-ramai sebagai tanda menghargai ilmu & usaha pihak penganjur. Ajaklah rakan-rakan dan keluarga untuk turut serta menyertai bengkel dakwah ini. Semoga dengan usaha dan niat baik ini mendapat berkat dan rahmat dari NYA…

Renung-renungkan….

Apalah sangat dengan 5 jam menghadiri bengkel ini kalau nak dibandingkan dengan 5 jam menonton drama Korea/Hindustan dan Bola Sepak di TV…

Apalah sangat RM 20 yang kita keluarkan sebagai yuran program ni kalau nak dibandingkan dengan ribuan ringgit yang dilaburkan oleh pihak penganjur untuk membawa Sheikh Yusuf Estes tu ke Malaysia ni.

Semoga dengan usaha kita yang ‘apalah sangat’ ini kalau nak dibandingkan dengan ganjaran Ilahi mendapat berkat dan rahmatNYA. Manalah tahu, dengan kerana ikhlasnya kita menyertai program ini keranaNYA menjadi satu asbab kita dilepaskan dari api neraka. InsyaALLAH….

Sebar-sebarkanlah kepada rakan-rakan...

Musafir memang memenatkan dan melelahkan

Ku kira - kira, dekat 7 tahun aku di bumi UPM ni. Bila fikir - fikir balik berapa tahun lagi aku 'kena' berada di sini? Bukan tak sayang UPM, tapi bila terlalu lama di sini, aku rasa aku makin 'tepu' di sini. Hati aku terlalu sedih bila dapat tahu aku perlu 'tambah' lagi masa pengajian aku untuk degre ni. MasyaALLAH, hanya KAU saja memahami hati ini.

"Jemaah ini telah berlepas tangan terhadapmu, kerana kau sering zalim terhadapnya. Inilah jalanmu. Hadapilah, jalanilah. Moga ALLAH membasuh dosa - dosamu, moga ALLAH meredhaimu"

Laungan ini selalu terngiang - ngiang di telingaku, walaupun tiada siapa yang menyatakannya, tapi ia sering datang padaku. Aku tehu andai aku sendiri yang bersalah dalam perkara ini. Aku tahu aku yang harus membetulkan dan perbaiki keadaan diri sendiri.

Aku sedih, aku lemah semangat, aku kecewa. Tapi aku tahu aku sendiri yang perlu bertanggungjawab. Ini masalah aku, ini masa depan aku. Aku harus yakin diri. Cuma aku harap..KAU meredhaiku. Kerana aku terlalu fakir untuk memiliki nikmat MU.

'Soleh, setiap kejadian itu pasti ada hikmahnya. Cuma kau perlu optimis dalam hal ini. Jangan negetif!!!!!!'

Selasa, November 11, 2008

Sekitar k.Ngah tunang

mak dan adik ummu


bersama sepupu


hantaran sebelah lelaki


hantaran sebelah perempuan



aku dan k.ngoh

Isnin, November 10, 2008

Kos lepas = kos berubah @ kos tetap?

Kita sering dengar masalah kos lepas dalam teori ekonomi. Pilian kedua TERBAIK yang dilepaskan dalam membuat pilihan sesuatu barangan. Teorinya.

Sebenarnya, aku rasa dalam kehidupan juga punya kos lepasnya yang tersendiri. Juga lebih istimewa kadang – kadang kos lepas tu bersifat tetap atau berubah.

Maksud aku, dalam memilih calon suami atau isteri contohnya. Ye lah, jika calon suami atau isteri yang kita pilih tu memang betul jodoh kita, sesuai dengan kita, mungkin kos lepas kita akan menjadi kos lepas yang tiada nilai dan tiada kesan pada kita. Kos lepas kos tetap.

Tapi macam mana kalau calon yang kita pilih tu bukan milik kita, bukan taqdir kita dan tidak sesuai dengan kita..mesti lah kos lepas kita adalah kos lepas yang bernilai, tapi sudah tetap tidak mungkin menjadi milik kita lagi. Kerana ikatan perkahwinan dalam Islam punya nilai dan martabat yang tinggi. Tidak boleh sesuka hati cerai dan kahwin lagi.

(p/s: harapnya aku tak ajar kawan – kawan supaya jangan kahwin, dan aku juga harap aku tak galakkan kawan – kawan berbangga dapat bercouple dengan pakwe dan makwe masing – masing sebelum berkahwin................bukan budaya Islam tuuu.)

Macam mana pun, sifat ikhtiar yang Allah beri pada kita hendaklah digunakan untuk membentuk keserasian dan keadaan yang lebih baik untuk kita kekal bersama pasangan yang telah dipilih. Salah satu cara yang dianjurkan dalam Islam dan selari dengan kebanyakkan pandangan universal. Uniknya Islam, sangat menepati fitrah manusia.

Mungkin sebab itu jugalah, kita dianjurkan beristikharah dalam memilih pasangan. Selain mengelakkan pergaulan bebas, kita masih dibenarkan untuk berkenalan dan mengenali pasangan. tapi INGAT, masih dalam batasan syarak...

Aku pun tak tahu kenapa aku guna contoh hubungan hati antara lelaki dan wanita. Mungkin contoh ini lebih dekat dengan kita, orang yang masih muda remaja, yang darahnya masih panas dengan perasaan.

Kalau dikaitkan dalam organisasi pula, mungkin sebagai ahli dalam jemaah haraki Islam, pandangan aku; pejuang perlu sentiasa berhati – hati dan harus berhati – hati dengan tindakan dan sikapnya terhadap harakah. Sememangnya telah jelas dikhabarkan dalam al – Quran tanggungan dosa pelaku jatuh pada pelakunya, tapi kita harus sedar perlakuan pejuang itu punya kos lepas. Kos lepas ini yang memberi natijah pertama pada sekitar pejuang itu. Sama ada orang di sisinya, masyarakat sekelilingnya, persekitaran di samping atau apa – apa yang berkait dengan diri pejuang itu.

Dan yang lebih dirisaukan, kos lepas ini yang seperti aku sifatkan tadi punya sifatnya yang tersendiri. Kos lepas kos Berubah atau kos lepas kos Tetap? Kesan kos ini sebenarnya yang paling memberi pengaruh besar dalam perjalanan kehidupan seorang pejuang itu.

Contoh umum dalam organisasi, jika individu datang lewat mesyuarat penting. Masa ahli mesyuarat yang lain telah dicuri. Perancangan yang telah dirancang akan lari dari masa yang sepatutnya dilaksanakan. Kadang – kadang bukan itu sahaja yang terjadi, silap – silap hari bulan nyawa pun boleh terancam. Siapa tahu?

ADA komen?? Betul apa......

Rabu, November 05, 2008

Berbicara tentang apa yang bagus?

Setelah sekian lama berblog, aku menilai kembali di mana tanda arasnya aku ini. bila buka blog kawan - kawan, aku tengok mereka semua ada kecenderungan kepada sesuatu dalam menulis..tapi aku hanya cerita tentang pemikiran aku yang kurang berkembang atau mungkin langsung tak berkembang????

akhirnya aku kehilangan idea untuk menulis.....langsung tak pandai nak menulis...mungkin..

Isnin, November 03, 2008

Nilai sebuah ikatan.....

Hari ni aku baru je balik dari kampung. K.ngah Jamma bertunang dengan pilihan hati. Alhamdulillah. Dah hampir selesai amanah mak ayah aku atas dia. InsyaALLAH harapnya begitu. Hari sebelumnya, Alhamdulillah sempat bertandang sekejap makan nasi kenduri di rumah RO. Bukan apa, aku dah janji dengan zaujah dia akan datang juga kenduri depa. Kalu tak sempat rumah perempuan kena datang rumah laki....huuhuhu...Ye la, aku yang beriya - riya sangat dulu sampai mimpi - mimpi depa kawin dan buat kenduri...:-) akhirnya menikah juga depa bedua tu. Alhamdulillah.



Majlis pertunangan k.ngah berjalan lancar. Walaupun ini lah kali pertama kami sekeluarga buat kenduri macam ni..(pertunangan). Saudara - saudara lah yang banyak bantu. Kalau tak, kalut juga kami sekeluarga. Ba plak, betapa seronoknya sampai jemput semua kenalan dia datang sekali. huhuhu....dah macam kenduri kawin la plak...punya la ramai yang datang. Apa pun, kami sekeluarga amat bersyukur di atas kelancaran majlis tu.

Masa sesi perbincangan antara keluarga lelaki dan keluarga aku, salah seorang makcik aku di belakang berseloroh dengan kami.."adik ni langkah bendul, kakak dia tak bertunang lagi. kena minta satu persalinan"....dengar je macam tu, aku dah pening. Dalam hati ni hanya Allah saja yang tahu betapa aku tak suka keadaan tu. Beriya - riya makcik aku melobi. Dengan tegas aku minta supaya perkara tu tak diketengahkan, bersungguh aku menolak. Ye la, adik aku yang nak tunang, adik aku yang nak kawin, kenapa pula aku yang nak menyibuk dan menyusahkan....siap minta hantaran sekali pula tu. Tak ke dah menyulitkan perkara yang sepatutnya mudah?....Hei!, geram....

Sebenarnya aku cukup berkira dalam bab ni sebab takut bila memikirkan andai ada kesan yang tidak baik di masa depan. Sebagai contohnya, jika gantian barang yang perlu dibayar oleh tunang adik aku tu telah menyusahkan dia, adakah berkat rezeki yang aku dapat? Andai jadi darah daging aku, macam mana dengan keturunan aku kelak?

Perkara yang sepatutnya menjadi ibadah kepada kita, tiba - tiba disusahkan dengan perkara - perkara remeh yang boleh dielakkan sebenarnya...

Doa aku, moga hubungan k.ngah dan tunang dia diberkati dengan ikatan pernikahan hingga ke akhir usia mereka. Ameeenn.

Khamis, Oktober 30, 2008

Sekadar lintasan...

Pernah dengar tentang lintasan hati? lintsan malaikat? lintasan cinta? melintas di jalan raya? huhuhuhu.......

Dalam kehidupan ni aku jarang ambil pusing perkara - perkara yang hadir dalam jalanan kehidupan aku...suka ker, sedih ker, gembira ker, duka ker, luka ker, berdarah ker, ape ape ker....bagi aku tu semua satu lintasan sahaja...

Ye lah...kadang - kadang jalan hidup kita ketika itu berbukit..jadi, lalu sahaja lah dah itu jalannya...dah itu taqdir dan ketentuan kita..bole je kalau kita nak minta ALLAH sediakan jalan kehidupan kita ni mudah, indah, gembira. tapi sanggup kah kita bayar harga syurga DIA di akhirat nanti yang entah berapa harga nilainya untuk kita diami?....fuhhh...aku pun penin dan tak tahu.......

Kadang - kadang jalan kehidupan kita penuh dengan warna ceria, gembira, senang hati..dan saat itu, nikmatilah dengan baik. jangan kufur nikmat, jangan lalai dan jangan terus bersenang dengannya....sentiasalah inzarkan diri...itu lah yang sebaiknya...















Kita yang tentukan nilai yang ALLAH bagi pada kita....memang kadang - kadang kita diuji dengan pelbagai perkara yang menyesakkan nafas, jiwa dan rasa....tapi kalau kita matang....hikmahnya tak ternilai....kita akan ratah mentah semua ujian dan nikmat yang datang tanpa banyak rungutan....dan itu la yang manis tu.....

hidup ini memang musafir yang panjang dan memenatkan.....tapi nilaian kita pada sesuatu perkara itu lah yang menjadi ibadah terbesar buat kita...pahala atau dosa? syurga atau neraka?

Jumaat, Oktober 24, 2008

ORKID

Lagi tentang subjek.....last post aku tentang subjek ekonomi....tapi post kali ni lebih akademik dari yang sebelumnya...

secara umumnya orkid 5 genera

Dendrobuim

















Cattleya














Oncidium





















Phalaenopsis




















Vandaceous













Di Malaysia ni yang popularnya orkid dendrobium dan vandaceous la. Dendrobium ni biasanya banyak diguna dalam majlis2 rasmi. Mungkin sebab rupa dia cantik dan tahan agak lama juga. Vandaceous plak, biasanya jadi penggemar penanam orkid macam suri rumah. Coz dia senang hidup, x perlu jagaan yang remeh sangat. Tapi kita hari ni tau beli ja, tau guna ja...huhuhu..

Macam nak tanam orkid ni?

Ok. kita perlukan:

1)media tanaman
- disebabkan orkid ni pokok angin (???..huhuhuhu), jadi kalu dia lekat di pokok dia tumbuh, kalu lekat di kayu dia tumbuh, lekat di bumbung rumah pun dia tumbuh. Pokok jenis ni x perlukan tanah untuk tumbuh.
- kalu x perlu tanah, jadi tanam atas per? kita perlukan media tanaman yang boleh bagi sokongan pada orkid ni, boleh bagi kelembapan pada akar dia, boleh bagi persekitaran yang baik pada akar.
- x kisah pun kalau media ni bole bagi nutrien ke tak pada orkid.
- jenis media biasanya bole pakai kulit kayu, pokok fern, kulat jenis fern, osmunda fiber (jangan tanya, oversea punya...huhuh), habuk nyior, kayu arang, serpihan pasu, dan bata.

2)faktor persekitaran yang membantu. Cahaya.
- membantu proses fotosintesis
- orkid di kelaskan ikut keperluan cahaya dia
> cahaya penuh (full sunlight) = satu hari la..macam Mokara, Vanda, Vanila, Aranda.
> cahaya pertengahan (intermediate) = x penuh satu hari, dalam 50% ja cahaya. Jadi kalu nak tanam kena letak bawah lindungan. Shading.
> heavy shade (kurang cahaya) = dia perlukan dalam 70% teduhan. Maksudnya, shading yang nak dipakai nanti perlu lebih rapat dan padat, supaya cahaya yang sampai hanya sikit.
- cahaya ni bagi kesan yang tersendiri pada tanaman orkid ni contohnya pada kedapatan air, pengairan (siram pokok le...huhuhuh), pembajaan, dan pengudaraan.
- kalau cahaya yang orkid dapat lebih dari keperluan dia, orkid tu akan mengalami pengeingan, water stress, layu daun dan jadi kekuningan dan kadang2 terbakar.
- kalau kurang cahaya plak, pertumbuhan dia akan terbantut, bole kena jangkitan kulat, susah nak berbunga, bunga yang keluar pun kurang kualiti, dan daun dia jadi tebal dan terlalu tebal.

3)pengairan
- perkara paling penting sekali, sangat diperlukan untuk pertumbuhan.
- kalu selalu sangat siram senang diserang dengan kulat, matikan pokok. x bole air yang tercemar.

4)suhu
- keperluan suhu berbezza mengikut habitat spesies orkid. ada 3 kumpulan orkid yang dikelaskan mengikut keperluan suhu.
> suhu sejuk
> suhu pertengahan sederhana
> suhu suam (x panas, x sejuk)
- orkid x bole suhu berubah secara mendadak, kita juga x digalakkan tanam dua jenis orkid yang berlainan suhu, hanya meningkatkan kos.
- orkid yang berasal dari Malaysia sendiri memang banyak.

5)kelembapan
- biasanya orkid perlukan 60 - 80% kelembapan. Tinggi tu...tapi jgn selalu siram plak...selang 2 jam..bole mati tu..kalu dalam sehari 2 kali siram tu ok la..standart la. coz orang pun perlukan kelembapan dalam 40 - 70% kita mandi 2x sehari, jadi bole la siram dalam 2x sehari.
- kelembapan ni pun penting untuk pertumbuhan, jadi kalu tanam dalam rumah, ada air-cond tu orkid senang kering, kenala siram selalu.

6)bekas
- citer dah macam2, tapi xda bekas plak nak tanam...huhuh
- biasanya cari la bekas yang dah siap dijual, yang biasa diguna untuk tanam orkid, yang ada nilai seni, yang bole bantu pertumbuhan orkid dan mudah diubah.
- bole pakai dari jenis plastik, kayu atau tanah atau yang semulajadi yang bole tampung pokok orkid.

7)pembajaan
- biasanya pakai baja cecair yang dicampur sekali dengan racun kulat dan racun seangga. biasanya diamalkan dalam industri.
- penggunaan baja, tiada syoran di sini..(maaf)


Alhamdulillah....dah siap pun tanam pokok....kena la plak jaga, jangan pandai tanam dan biar...zalim tu pada makhluk ALLAH sorang ni..

apa nak kena jaga ni?..

1)siram jangan lupa
2)belek2 kalu da serangga ke, kulat ker...
3)senang jerr kan....

Isnin, Oktober 20, 2008

Pemasaran Pertanian

Apa tu?

Salah satu subjek aku le...huhu

Dalam nak pasarkan barang pertanian ni, basicnya masih tidak lari dari format pemasaran yang biasa diamalkan oleh perniagaan biasa.
Antara element yang ada dalam memasarkan produk pertanian ni ialah
1)Produk itu sendiri
2)Brand produk
3)Pembungkusan
4)Harga produk yang ditawarkan
5)Pengagihan produk
6)Promosi

Isnin, Oktober 13, 2008

OKTOBER-NOVEMBER 2008

BERDEBAR?!!!!!!!!!!!?
GEMENTAR???!!!!!!!!!
KEPANASAN??!!!!
GELISAH????!!!!

ya,
betullah tu.....

Oktober-November

kami nak final EXAM....aku?..final projek lagi...
kerja2 gelandangan dalam gerakan semakin panas, semakin sibuk
PRK masih menjadi 'hantu' dalam hidup kami....
Malaysia pun masih menunggu PM baru kami....mana?...


kawan2 tak rasa panas lagi?

Isnin, Oktober 06, 2008

Taqabbalallah.........syawal datang lagi

SELAMAT HARI RAYA KAWAN - KAWAN....TAQABBALALLAH...





Belum sempat syawal datang, biasanya budaya di Malaysia ni akan meriah dulu sambutannya...emmm, setiap sesuatu itu pasti ada baiknya...

Cuma, yang agak terkilan itu jika kita tidak memanfaatkan malam - malam terakhir ramadhan yang penuh dengan janji - janji manis dari ALLAH buat hambanya...pelbagai ganjaran dan hadiah yang DIA taburkan pada kita...sayang kalau kita tak berebut seperti mana kita berebut - rebut nak dapatkan barangan bernilai yang diberikan secara percuma....rasa rugi tak?





Akhirnya Ramadhan, Syawal pasti akan tiba....jangan lah kita bimbang...tapi yang membimbangkan ialah bagaimana Syawal tanda kemenangan itu kita sambut.....adakah batas syariatnya atau kita seolah - olah melampiaskan semua tuntutan nafsu yang selama ini kita kekang sepanjang Ramadhan lalu..?

Bagi aku, Ramadhan dan 1 Syawal kali ini sangat bermakna walaupun tidak semeriah mana..aku berpeluang kembali mengenali insan - insan yang menghargai aku, menyayangi aku, membantu dan melatih aku kembali ke landasan diriku yang dahulu.. Alhamdulillah...sememangnya sudah lama kelopak mata ni kering dari titisan - titisan rindu pada NYA....di Ramadhan kali ini aku kembali ingat pada NYA yang dulu aku selalu lalai dan lupa....syukran ya ALLAH...





Buat insan yang sangat bermakna dalam hidupku dalam membantu memaknakan kembali diri ini, aku ucapkan terima kasih yang tidak terhingga...biarlah hanya dia sahaja yang tahu, bahawa dia telah berusaha membantu dan menjadi pembantu yang baik pada ku...terima kasih yang tidak terhingga sekali lagi...moga ALLAH menempatkan dirimu di maqam hamba - hamba NYA yang rohnya menjadi burung - burung hijau di syurga...amen.

Buat sahabat - sahabat sepejuangan dan insan yang akan menjadi sebahagian dari hidup ini, mohon maaf aku pinta dari kalian kerana banyak menyusahkan kalian sepanjang perawatan hati yang rosak dan sakit ini..aku sangat berharap moga tarbiyah Ramadhan kali mampu membuahkan hasil yang manis dalam perjalanan perjuangan aku bersama kalian dan kehidupan kita seterusnya...





Sahabat - sahabat yang telah melangkah maju ke marhalah kedua, janganlah kalian lupa pada saat - saat getir kalian dalam membentuk diri dalam marhalah fardhu muslim dahulu...ingatlah, perkahwinan hanyalah satu wasilah yang membantu kita untuk mencapai khilafah yang kita rindukan....bukan pada hanya membentu koloni - koloni baru yang kita akan selesa di dalamnya...InsyaALLAH.

Sabtu, September 13, 2008

Hadiah yang paling istimewa dalam Ramadhan kali ini..

Srikandi


Srikandi yang ku dambakan

Wajah tenang penuh keredhaan

Susah payah dianggapnya ujian

Pabila senang syukur pada Tuhan



Srikandi yang ku mahukan

Hatinya disucikan dari noda dan kekotoran

Sentiasa istighfar dan mohon pengampunan

Terampun dosa-dosanya mudah-mudahan




Srikandi yang ku impikan

Bibirnya basah dengan Al-Quran

Zikrullah dialun buat nyanyian

Selawat dilafaz meniti kerinduan



Srikandi yang ku hendakkan

Matanya dijaga tundukkan pandangan

Lisannya dijaga jauh dari umpatan

Pendengarannya dijaga ketepikan hasutan



Srikandi yang ku inginkan

Tangannya diguna beramal kebajikan

Kakinya melangkah ke jalan kebenaran

Tubuhnya perisai di medan perjuangan




Srikandi yang ku igaukan

Tahajjud di malam penuh kesyahduan

Merintih, memohon penuh pengharapan

Agar syahid dalam keimanan



Srikandi yang ku harapkan

Dikala ku berduka dia menghiburkan

Dikala ku terlupa dia ingatkan

Dikala ku tersalah dia betulkan




Srikandi yang ku perlukan

Ilmu dituntut tanpa jemu dan bosan

Juga juara dalam serba urusan

Tajam mindanya tiada ukuran



Apakah masih ada?

Di mana srikandiku bersembunyi?

Bisakah aku mencarinya?

Jika benar,siapa gerangan diri?




Jangan diharap sehebat Fatimah

Jika engkau tidak seteguh Ali

Jangan diharap sebaik Khadijah

Jika tidak mewarisi ilmu Nabi

Makin hangat dan hangat lagi

Raja Petra , YB Teresa Kok dan wartawan Tan Hoon Cheng kena tahan ISA pula. Semuanya atas alasan perkauman dan hasutan. Entah apa - apa lah nak jadi Malaysia. Banyak sangat guna kuasa untuk katup lubang salah. Cuba la selesaikan secara gentleman..duduk kan pemimpin - pemimpin negara dengan badan - badan yang terlibat dalam isu - isu berbangkit ni. Kalau si Ismail tu salah pi koyak gambar Kho Tsu Kon tu pi la rumah dia minta maaf. Yang nak pi cover yang salah dan yang nak puas kan hati yang terkena tu dengan cara yang pelik - pelik, apasal..Semuanya nak selesaikan dengan cara yang pelik - pelik. Allah bagi jalan mudah tak mau guna. Dah fitrah manusia ni ada ehsan dan ada yang zalim...guna la alat perasaan tu untuk selesaikan masalah.

Khamis, September 04, 2008

Ramadhan datang lagi...Selamat Berpuasa =)



ramadhan datang lagi...
sayu hati ni...
moga aku mampu jumpa balik diriku yang sebenarnya...
amin...

buat sume kawan2 sepanjang jalan kehidupan....
walaupun kadang2 kita 'biasa2' saja....
tapi aku tahu.....
pasti ada tingkah aku yang kurang menyenangkan....
ada kata yang kadang terlepas dan melukakan....
mungkin ada pandangan tajam yang meresahkan...
mohon maaf pada kalian...
maafkan aku....maafkan saya....
kerna bila di akhirat nanti....
saat aku menghitung balasan....
aku takut banyaknya dosa ku pada kalian yang tak terhitungkan.....
maaf kan aku ya....maafkan saya ye...
saya maafkan kawan2 semua...demi kasih sayang DIA pada kita....



buat sahabat2 seperjuangan....
kalian lebih dekat dengan aku...
kadang kalian aku 'sembur'....
mungkin aku kata sebab sayang....
tapi hati itu terlalu lembut nan terluka kan!...
maaf ye sahabat2....

"ya ALLAH, bersihkan kami dari noda dan dosa....pertemukan kami dengan ramadhan yang mulia dan muliakan kami di dalamnya...Amin"

Isnin, Ogos 25, 2008

Ikatan Hati [2]

"atas permintaan ramai, aku sambung balik la cerpen separuh yang aku taip hari tu. Sebetulnya itu memang hasil karya aku sendiri masa zaman jiwang dan penuh dengan harapan kebahagian. Tapi sekarang ni bila di'belasah' teruk dengan pengalaman kehidupan, aku menjadi lali dan pasrah dengan segala ketentuan yang ada. sama - sama kita ambil manfaat atas apa yang baik dari karya lama aku ni. selamat membaca"

**********************************************************************************



PREVIEW Ikatan Hati [1]

Kawasan rumahku telah mula dipenuhi penduduk kampung. Kejadian pukul 2 petang tadi benar – benar memberikan impak yang mendalam dalam diriku. Baru sebulan kami diijab kabulkan, tapi dia ttelah pergi meninggalkan aku sendiri. Sendirian dengan status yang baru dalam masyaakat. Janda! Ya Allah hanya Engkau sahaja yang mengetahui keadaanku ketika ini. Aku pejamkan mataku rapat. Ingin membuang semua keperitan yang sedangku tanggung ketika ini. Tiba – tiba dunia di sekelilingku terasa berpusing – pusing. Suara hiruk – pikuk di luar ku dengar seakan datang dan pergi. Benar – benar keliru dengan keadaanku ketika itu.

*************************************************************************



Ikatan Hati [2] sambungan................

“Assalamualaikum”

Satu kucupan hinggap di dahiku. Sejuk dan nyaman. Suara itu seakan pernah ku dengar sebelum ini. Mata ku buka perlahan – lahan. Eh, aku kaget! Ini suamiku.

“Dah sihat?” tanyanya sambil tersenyum.

‘Aku sakit ka? Ke, aku di syurga sekarang ni?’ Aku tidak menjawab, sebaliknya hanya memberi renungan yang penuh dengan kekeliruan di matanya. Sambil tersenyum, dia mendekatkan dirinya kepadaku kemudian berbisik

“Sayang pengsan tadi, lepas tu abang yang angkat tau! Berat juga ye sayang ni.”

‘Pengsan? Aku yang pengsan?’

“Masyaallah, baru teringat. Saya pengsan masa majlis akad nikah tadi ke?”

‘Alhamdulilah, mimpi rupanya tadi.’ Aku pula yang tersenyum kini sambil menyendeng di sisinya. Tersenyum puas.

****************************************************************

hahahah.....macam tu jer citer dia....pendek dan penuh dengan cita - cita.

Khamis, Ogos 14, 2008

Mahasiswa UiTM kononya perjuangkan hak Melayu...

"'Tahniah' Mahasiswa UITM!!(nada perli)Anda berani menyuarakan bantahan.
Syabas. Tiada tangkapan dibuat.aman.

Semalam kita dapat melihat seramai 5000 pelajar berarak dan berhimpun di depan pintu masuk utama Bangunan Sultan Sallahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam semalam bagi membantah cadangan Khalid membuka universiti itu kepada bukan Bumiputera.

memang meriah.dari yang tidak pernah tahu mengenai politik,apa itu hak orang melayu pun dah jadi pandai.dari mereka yang di dalam universiti hampir2 jadi mat saleh,tiba jadi seorang perwiraa MELAYU.hebat bukan. awek2 yang tak tahu pasal politik pun jadi tahu.

mungkin mereka ni ad dapat 'carry mark' lebih kalau turun beramai berarak untuk menyatakan bantahan tu kot..

tapi kenapa bila Nazri Aziz semasa jadi Menteri Pembanguna Usahawan buka kuota 10% kemasukan ke MRSM beberapa tahun dahulu kepada Bukan Bumiputera,tiada mahasiswa UITM yang berarak???

tmaman Alumni MRSM pada waktu?????

mungkin jarak UITM Shah Alam dengan Putrajaya jauh..jadi xdapat la mereka berhimpun kan?

Apa beza yang Tan Sri Khalid cuba bagi idea dengan yang TELAH Nazri Aziz buat????

sama kan???

inilah bezanya:Tan Sri Khalid tu MB PAkatan Rakyat,
Nazri Aziz tu Menteri KERAjaan..jangan lupa Naib canselor UITM tu oarang kuat BN.dengar cerita hampir2 jadi calon masa PRU12 dulu...

Baru2 ni DSAI ada datang ceramah dekat universiti aku(tempat ceramah 1km dari universiti aku)..awal2 lagi pihak universiti dah warning student supaya jangan pergi ceramah tu.siap suruh felo pantau lagi.

risalah larangan menyertai ceramah pun diedarkan ke setiap bilik kolej kediaman....

nampak tak beza nya?????

kalau dilihat peristiwa semalam,lepas ni nampaknya mahasiswa boleh berarak gak la.kalau bantahan terhadap kerajaan boleh ke tak ye????.kalau boleh...Alhamdulill ah!HOREY! !!!!!!

Oleh nu_Ox3r
(Tranungkite)

Rabu, Ogos 13, 2008

Majlis peguam harus hentikan kebiadapan terhadap Islam

TULISAN INI DARI FUN CLUB TOK GURU

p/s : "Kita sebagai umat Islam harus peka dan merasa terpanggil dengan kebiadapan golongan kuffar ini. Tiada lain yang mereka mahu melainkan matlamat mereka ingin melihat Islam itu dihina dan dipijak - pijak oleh umat Islam itu sendiri. Sedang mereka akan ketawa berdekah - dekah bila melihat umat Islam yang telah terpedaya dengan mereka memijak Islam bersama mereka. Bertapa bodohnya kita jika kita sendiri yang tidak menghargai kurniaan kita yang terbesar ini (Islam) dalam dunia. Sedang kita mengikut mereka memilih jalan kehinaan. Fikir - fikirkan.By humairahupm"

Saya melihat akhir-akhir pihak-pihak bukan Islam bertambah biadap didalam tindak-tanduk mereka dalam hal berkaitan Islam dan bangsa Melayu. Bermula dengan menggunakan kes murtadnya Azlina Jailani menjadi Lina Joy. Tindakan Gereja Fatimah Brickfield membaptiskan Azlina tetapi tidak dikenakan sebarang tindakan membuatkan mereka besar kepala.

Kemudian muncul Penerbitan Herald menuntut hak menggunakan nama ALLAH, yang tuntutan ini disokong pulak oleh Persatuan Gurdwara (Punjabi) Malaysia. Ini diikuti oleh tuntutan Sidang Injil Borneo menuntut hak membawa masuk penerbitan Kristian Bahasa Melayu dari Indonesia.

Muncul pula Majlis Peguam mengadakan seminar berkaitan Hak Istimewa Melayu. Kebiadapan mereka khususnya Majlis Peguam makin ketara bila mereka berkeras mahu menganjurkan Seminar Masuk Islam dengan fokus kepada mempertikaikan Artikel 121A yang memberi bidangkuasa kepada Mahkamah Syariah.




Mahkamah Persekutuan dalam kes Azlina Jailani telah membuat keputusan bahawa persoalan murtad dan convert adalah dibawah bidangkuasa mutlak Mahkamah Syariah.
Malahan Mahkamah Persekutuan memperjelaskan bahawa persoalan murtad/convert hendaklah diputuskan oleh Mahkamah Syariah mengikut undang-undang Islam.
Keputusan Mahkamah Persekutuan tersebut dibuat setelah menafsir Artikel 121A dan Artikel 11 Perlembagaan.Malahan kedua-dua pihak Islam dan bukan Islam diberi peluang sepenuhnya untuk mengemukakan hujah.

Tindak-tanduk Majlis Peguam seolah-olah mempertikaikan keputusan Mahkamah Persekutuan.Sebagai badan Peguam, sepatutnya mereka lebih arif menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan. Mempertikaikan keputusan Mahkamah bererti menghina Mahkamah.

Saya melihat tindakan Majlis Peguam memperkudakan kes Shamala dan Subashini sebagai bahan seminar adalah jalan pintu belakang untuk mempertikaikan keputusan Mahkamah.
Lebih serius daripada itu, tindakan mengadakan seminar ini jelas menghina Islam.
Saya menyeru pembentang kertas kerja beragama Islam supaya menarik diri daripada menyertai seminar tersebut.

Saya juga nenyeru para peguam Muslim supaya kita segera membuka mata mempertahankan Islam. Mungkin sudah tiba masanya kita peguam Islam berusaha mengambil alih Majlis Peguam. Bulan Oktober ini adalah bulan pemilihan ahli Majlis Peruam. Kita harus mengatur strategi yang jelas. Saya cabar peguam-peguam Islam supaya menyatakan pendirian kita dengan jelas.




Saya juga memberi amaran kepada Majlis Peguam khasnya dan golongan bukan Islam umumnya supaya jangan mencabar hak umat Islam. Kesabaran umat Islam ada batasnya.
Kamu mungkin melihat umat Islam di Malaysia ini kelihatannya lemah. Mungkin kamu sedang mengambil kesempatan melihat kedudukan umat Islam yang kelihatannya lemah akibat percakaran politik sesama kami.

Tetapi ingatlah disana ada umat Islam yang sedang memerhati gelagat kamu. Kami tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas terhadap kamu sekiranya kamu terus-menerus dengan sikap provokatif kamu.

Saya menyeru kepada umat Islam supaya bersatulah kita diatas tali Allah. Ketepikan sentimen politik sempit dan rakus. Pertahankan maruan agama kita. Dan marilah kita buktikan kesatuan ummah kita.

(Penulis adalah seorang peguam yang juga merupakan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Kedah - Editor)

Selasa, Ogos 12, 2008

Ucapan selamat buat semua yang di sayangi



Minggu ke 6 belajar di upm ni adalah minggu ke 2 first test. Moga kalian semua sukses dalam peperiksaan.

dan...buat yang bukan di UPM pun, moga kalian juga sukses....
Moga bantuan Allah bersama - sama dengan orang - orang yang jujur..

Pada yang akan melangsungkan perkahwinan,moga ikatan hati yang terbina membawa redha Allah bersama.




Pada yang dapat kerja baru dan untung banyak tu, moga kalian bertambah pemurah dan dimurah kan rezeki oleh Allah untuk lebih memberi...

Isnin, Ogos 11, 2008

hari tarbiyah sedunia...

entah apa lah yang membuatkan aku bagi tajuk ni.

ensiden 1:

"cepat2 akak dah da d luar ni (depan kolej 13), nanti kita lambat..."

"ok2 saya keluar"

dengan terkocoh - kocoh fizah keluar dari pagar kolej mendapatkan aku di motor. kami janji petang tu akan ke Shah Alam bersama coz nak bincang tentang Majlis Dakwah. rumah munawirah. siap saja fizah naik motor aku terus lekas memecut. harap - harap kami x lewat sangat bertolak.

baru saja sampai setengah jalan, fizah bertanya

"jauh lagi ka kak? nape kita x naik je kenderaan awam.."

aku hanya diam. dalam hati, aku ada alasan tersendiri memilih motor ke shah alam. ya lah, bila lagi nak praktis survey jalan. kenderaan awam ni dah bertahun dah aku dok latu. walaupun tak lah baru sangat aku bawa motor, tp sekurang - kurangnya boleh juga aku kenal jalan - jalan d shah alam ni.

sememangnya sejak 2 tahun lepas aku sudah biasa travel jauh - jauh hanya dengan motor. lagi senang, x menyusahkan sesiapa. sampai saja di trafic light belok ke shah alam aku balas pertanyaan tadi dengan ayat 'Selamat datang ke dunia akak'..fizah balas 'fuuyoo'...entah ape ntah yang dia fikir...biarlah...aku serah pada yang HAQ untuk menilai respon dia tu.




perjalanan ke rumah muna petang masuk ke malam tu berjalan dengan baik. (kami sempat singgah pasar malam di taman rumah muna tu). walaupun banyak kali berhenti tanya orang - orang di situ. takut sesat.

perbincangan di rumah muna hanya kami bertiga. aku, muna n fizah. banyak juga kau dapat input yang perlu aku buat. nampak gaya kena susun sikit mana yang tak clear tentang proposal tu...Alhamdulillah semua nya bejalan dengan baik. tapi yang sayang nya x dapat jumpa dengan parent muna coz depa keluar. da kenduri. 'ala kullihal misi dah selesai. kami keluar dari rumah muna dalam pukul 10 lebih.

emm...part yang paling best adalah di sini...nak kuar dari rumah muna tu MasyaAllah, punya la susah..aku tersalah ambil jalan. kami terpaksa lalu area 'uptown shah alam'. ingat kan tempat per, rupanya pasar malam yang besar..lepas tanya guard yang bertugas jaga parking di situ, kami jumpa jalan sebenar. highway balik serdang. bila aku lalu ja depan stesyen minyak hati dah terdetik, 'motor ni ada minyak ka x?, x pe lah Bismillahitawakkaltu 'alallah'..

emmm...doa saja memang la Allah x tolong. kalu Dia tolong pun mesti ada sesuatu yang Dia nak sampaikan pada kita..dalam kes aku n fizah ni, motor kami termati di tengah jalan. Subhanallah...emmm..lazat, manis, enak, sedap..(dan yang seangkatan dengannya) ujian Dia pada kami malam tu...

bayangkan di tengah highway, di tempat yang kita x kenal sesiapa yang berdekatan (kami masih lagi dalam area Shah Alam), yang jalannya oneway, kami berdua mati kutu. bila fizah 'buka' ja mulut dia aku terus suruh dia diam...jangan cakap apa - apa. hanya menambahkan gelisah hati. aku minta dia tolong tolak motor bersama untuk patah balik ke stesyen minyak tadi..

hampir 2km kami tolak motor..baju ni basah peluh x usah nak kata ler. muka memang penat giler la..sebenarnya dah biasa tolak motor...tapi inilah kali pertama susahkan pembonceng untuk tolak bersama..maaf ye dik fizah..



sebenarnya dalam hidup ni banyak sangat pengajaran yang bole kita ambil...
malam tu malam tarbiyah buat kami berdua..memang banyak insiden - insiden seram yang kami tempuh..

apa pengajarannya?

ANDA LAH YANG TENTUKAN....

Jumaat, Ogos 08, 2008

GEMPAR!!! kerjasama PDRM, israel dan singapura




Suatu pendedahan mengejut dibuat oleh akhbar the Star yang mendedahkan bahawa badan Pencegah Rasuah sedang menyiasat satu kerjasama antara Polis DiRaja Malaysia , Israel dan Singapura yang dibuat dengan menyalahi polisi asal Malaysia .

Kerjasama tersebut bertujuan membolehkan syarikat Singapura yang diketuai oleh rakyat-rakyat warga Israel membekalkan alat-alat komunikasi istimewa kepada PDRM.

Kerjasama PDRM dengan Isreal dan Singapura ini cukup menghampakan jika benar dan Badan Pencegah Rasuah perlu mengambil tindakan sewajarnya. Dalam keasyikan Israel membunuh warga Palestin dan dalam keasyikan Singapura mengambil Batu Putih dan Wilayah Pembangunan Iskandar, tindakan BN ini, jika benar merupakan satu pengkhianatan kepada Malaysia .

Ketua Polis Musa Hasan mengesahkan pihaknya maklum akan kerjasama tersebut.

Rakyat diharap turut memberi perhatian kepada isu ini disamping keasyikan pilihanraya kecil Permatang Pauh.


Berikut ialah artikel tersebut:
" The Star (Used by permission)by Lourdes Charles KUALA LUMPUR: The Anti-Corruption Agency (ACA) is investigating how a little-known IT company with little experience became the local partner in the RM1bil project to upgrade the Royal Malaysian Police's communication systems from analogue-based to digital. The project has since been scaled down.

According to sources, the ACA was also probing how a Singapore-based company, several of whose directors are Israeli nationals, was awarded a slice of the project when it was against the Government's directive to do so.

The Israelis are said to be former officers in the Israeli Air Force. The upgrading of the communications system would enable traffic policemen, those in mobile patrol vehicles and beat-duty policemen to communicate with each other and with their control centres.

The sources said the authorities had begun their preliminary inquiries into the companies to ascertain whether there was any irregularity in the awarding of the project and whether they could pose a security risk. They said the ACA would call up several people, including police officers and senior government officials to assist in investigations following allegations that the company does not possess the requisite expertise.

It is learnt the Home Ministry had first awarded the RM980mil upgrading project to a well-known multi-national company in February. However, in March, the company was informed that a local IT company had been appointed as local partner for the project, causing eyebrows to be raised. With the latest development, sources said the IT company’s involvement in the project has since been limited to enable further discussions on the matter. Inspector-General of Police Tan Sri Musa Hassan said police were aware of the involvement of the Israelis in their communications systems upgrading project. “We informed the Home Ministry as soon as we learnt about it,” he said, declining to elaborate.



It is learnt that the Government has decided to scale down the project for the time being and had only approved its first phase, estimated to cost around RM42mil. The IGP had last October announced that the police planned to equip their personnel with hand-held computers, and micro-cameras fitted into walkie-talkies, as part of a massive plan to beef up the force's capability. He had said the police wanted to use such high-tech devices and set up a network of camera surveillance systems to fight crime more effectively. Musa said the force needed to have an e-solution system that would enable them to communicate with police helicopters, airplanes and marine police as well as with their mobile police vehicles.


“The Bukit Aman control centre will use the latest high-tech devices and communication systems to relay, monitor and coordinate operations throughout the country,” he said".


Cantik benor la tu. Sibuk-sibuk dakwa Anwar agen Yahudi lepas tu BN sendiri yang jemput Yahudi.

Rabu, Ogos 06, 2008

ahlan wasahlan ya sya'aban

Assalamualaikum semua..

Sabda Nabi SAW: 'Syaaban adalah bulanku, Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah menghapuskan dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (rohani jasmani'

Nantikan Nisfu Syaaban (18/8/08) Bacalah yassin 3X slps maghrib 17/8
1. Pohon pnjg umur dlm taat pd Allah 2. Murahkan rezeki yg halal & berkat 3. Pohon mati dlm iman

(Dipetik dari Al-Hadis)
Sabda Nabi SAW: 'Apabila pd malam Nisfu Syaaban, maka berjagalah kamu pd mlmnya, utk solat, beribadat dan puasa pd siangnya'
Allah berfirman: 'Adalah org yg meminta ampun, Aku akan ampunkan dosanya. Adalah org yg ditimpa malapetaka, Aku akan afiatkannya.
Adalah org yg meminta rezeki, Aku akan turunkan rezeki utknya..demikianlah sehingga keluar fajar subuh.' Amin ya rabb.

Selamat myambut Nisfu Syaaban dan beramal di bln Syaaban ini! Jazakallah..

Selasa, Ogos 05, 2008

susahnya menyanggah dunia

sepanjang minggu penuh dengan exam..first test. 'berpeluh' juga nak membaca nota..kadang - kadang tu 'ter mis' nak prepare awal. nasib badan la kalau tak sempat nak baca nota.

selalu saja berdetik dalam hati ni, kenapa lah aku buat perangai macam ni. nak dapatkan label pejuang, penggerak dan pendakwah islam. tapi kalau sikap peribadi yang acuh tak acuh macam ni agak - agaknya macam mana lah gerakan ni pada masa depan?
zaman cucu cicit aku nanti..



itu baru satu kisah individu yang hidup sebagai manusia mahasiswa, macam mana pula dengan orang lain? sebenarnya, yang manusia yang lain statusnya..kita perlu sentiasa tanya diri kita
apakah tujuan asal kita hidup ni?
apakah sebab kita buat sesuatu perkara tu?
kerana siapa semua ini kita buat?
perlu ada 'question mark' dalam setiap tindakan kita..dari sekecil - kecil soalan hingga lah sebesar - besar soalan.

dunia ni kata hadith nabi macam sisa air lekat pada jari yang kita celup dalam air. sikit sangat. tapi kita selalu leka denganya. sibuk kan diri dengan benda - benda dunia yang x bole bawa pegi ke mana.

tapi sememangnya kerja harian yang mendatang memang banyak dan bertimpa - timpa..
macam mana nak elak??? tak kan nak kena tinggal semua tu dan hidup dalam hutan dan jalankan ibadah senantiasa?..macam pelik jer teori tu..



memang la pelik sebab bukan sifat Islam begitu. konsep ibadah ni luas.setiap perkara yang kita buat demi untuk mencari redha Allah akan jadi ibadah. ibadah ni jalan untuk kita sampai ke akhirat.

eh eh eh
da keje len plak..
sambung len la..

Ahad, Ogos 03, 2008

kegilaan yang pelik

semalam tamat lah sudah karnival D'Campus oleh Digi dalam kampus hijau aku..
pelik gilerr... kenapa yer anak muda sekarang senang di 'gula - gula' kan dengan kesenangan, keseronokan, sedang kan ramai lagi manusia lain yang hidupnya makan hanya sekadar alas perut, hidup sekadar boleh bernafas...

pada pandangan aku, seorang mahasiswa seharusnya faham keadaan bangsanya, faham akan keadaan negaranya. bukan lah tidak boleh bersuka dan berseronok...
tapi jika sepanjang masa dalam keadaan begitu..adakah kesempatan untuk merasa susah dan sakit seperti yang dirasai oleh orang lain?



seorang mahasiswa dapat pinjaman pengajian or biaya pengajian, pada siapa yang datang dari keluarga yang berada bole lagi dapat duit poket dari keluarga.. duit poket yang diberi dalam biaya pengajian pun dah cukup mewah..

alangkah baiknya jika duit tu di gunakan dengan sebaik - baiknya..mesti dapat banyak membantu orang - oang yang memerlukan..

mahasiswa..........mahasiswa........mahasiswa sekarang banyak senang dan mudah hidupnya dari mahasiswa sekarang...

entah apa akan jadi pada pemimpin negara akan datang kalu mahasiswanya tak pernah bergelumang dengan kepayahan hidup..tak pernah terluka kerana payah bekerja mendapatkan input hidup.

mungkinkah kan muncul lagi dasar - dasar pelik yang susah untuk rakyat aplikasikan dalam hidup????

Selasa, Julai 29, 2008

KRONOLOGI MEMALI - Rahsia PDRM
WS: Kronologi Memali - (terjemahan)
By web aNtu
11/8/2000 6:14 pm Fri
Saya ingin merakam ucapan terima kasih kepada "Sukusakat Wali Songo". kerana menterjemah artikel dalam bahasa Inggeris ke bahasa Malaysia.
Berikut adalah isi terjemahan tersebut. Ia boleh juga dibaca di laman minda rakyat.
Awal kata: Artikel asal ada tersiar di Webantu.
Berikut adalah satu artikel dalam suratkhabar Kayhan International bertarikh 22 Disember 1985 yang masih saya simpan (sejak 15 tahun yang lalu). Berikut adalah isi artikel tersebut tanpa beberapa section yang tak signifikan kerana tak larat nak taip. Tujuan artikel ini diterbitkan sekarang kerana ada ciri-ciri yang menarik yang akan saya ulas menyusul nanti. Terdapat banyak persamaan kes ini dengan kes Al Ma'unah dan kes lain iaitu beberapa pihak diberi arahan yang 'mengelirukan' serga pihak yang tiak bersalah diperangkap oleh 'misinformation' ini sehingga mengakibatkan insan-insan tertentu dihukum, dibunuh, atau diaibkan sebegitu rupa. Komen saya akan menyusul... Insya-Allah. Yang penting polis sudah dirobotkan oleh Mahathir yang berada di Cina pada waktu tragedi ini dan PDRFM Bukit Aman menyempurnakan rancangan Mahathir. Siapakah ketua polis masa itu? Cuba teka!
OPERASI HAPUS DI MALAYSIA
a#salamualaikum,
Saya mengirimkan satu liputan khas mengenai Memali. Ia bersangkutan dengan tragedi Baling dengan harapan anda akan menerbitkannya dan menyibarkannya seluas mungkin. Disebabkan masalah keselamatan saya lebih selesa kekal tanpa nama.
BALING, ialah sebuah daerah di Kedah yang terletak di utara Malaysia. Daerah ini pernah mengalami pelbagai pengalaman tragedi yang dicetuskan oleh Parti Komunis Malaya yang diharamkan itu, walaupun ia menerima sokongan kerajaan Cina yang berpusat di Peking. Apakah satu keanihan, tragedi yang terjadi pada 19hb November, 1985 di Baling itu berlaku ketika Perdana Menteri Malaysia, Dr. Mahathir Mohammad sedang melakukan satu kunjungan rasmi di China?
Tragedi ini telah mengorbankan empat belas nyawa orang Islam yang mati syahid kerana mereka lebih rela memilih jalan syahadah daripada jalan sekularisme. Orang yang lebih memilih jalan kebenaran daripada akur kepada kekerasan telah turun terkorban nyawanya. Beliaulah al Syahid Ibrahim Mahmud. Latar belakang Al-syahid Ibrahim Mahmud Ibrahim berumur 43 tahun ketika itu dan amat dihormati oleh masyarakat di Kampung Memali, yang termasuk dalam Mukim Siong, Baling. Beliau memang merupakan seorang yang banyak pengalaman dan berpendidikan Islam yang cukup tinggi. Beliau lulus daripada Universiti Al Azhar dan kemudiannya melanjutkan pelajarannya lagi di India dan Libya. Sebaik pulang ke tanah air, Al Syahid Ibrahim telah berkhidmat sebagai pegawai pendakwa di Bahagian Agama di Jabatan Perdana Menteri.
Ketika itulah beliau kerap memberikan ceramah agama Islam di Telivisyen Malaysia. Ibrahim merasa terganggu dengan sistem pemerintahan negara, lantas berhenti kerja untuk memulakan kelas agama di kampungnya di Memali. Ini diikuti oleh pembukaan sebuah sekolah agama di kampung itu untuk memberikan khidmat yang lebih luas kepada masyarakat Islam. Kerana kesedaran akan adanya konspirasi yang dicetuskan oleh golongan neo-kolonis terhadap ajaran Islam yang benar, Ibrahim Mahmud mengambil langkah untuk menganggotai PAS. Ibrahim telah menyumbangkan khidmatnya kepada parti politik itu dan memperkenalkan pendekatan universal yang memberikan ruang yang luas kepada parti yang berfahaman sempit menjadi satu pergerakan Islam yang mampu menyatupadukan masyarakat Islam yang sanggup hidup dan mati kerana Islam. Ibrahim telah menyemarakkan semangat jihad dan kepentingan kepimpinan golongan ulama sebagai pra syarat kepada kecemerlangan Islam, kebebasan dan perpaduan. Dia amat yakin bahawa Islam akan menjadi lebih bermakna dalam sebuah negara Republik Islam.
Pada 1978, Ibrahim telah bertanding atas tiket PAS di kawasan Bayu-Baling. Beliau berjaya meraih 5,081 undi berbanding 6,169 undi yang diraih oleh calon Barisan Nasional. Pada pemilu 1982, Ibrahim tewas kepada calon BN dengan hanya 100 undi. Ibrahim merupakan seorang ayah yang penyayang dan menghormati golongan wanita. Hidupnya sungguh bersahaja. Memang jelas, beliau adalah lambang seorang insan yang bersih kehidupannya di kalangan satu masyarakat tani yang termiskin di Malaysia.
Ibrahim pernah ditawarkan beberapa jawatan penting dalam sebuah parti politik yang bukan Islam seandainya dia sanggup mengenepikan golongan miskin dan melata. Menepati nawaitu hidupnya, beliau telah menolak semua itu yang dianggapnya sebagai syurga dunia kerana dia lebih senang merapati golongan yang mendekati Allah. Kerana itu dia kerap didatangi ancaman hidup beberapa kali yang mahu memerangkapnya dan membunuhnya. Semua itu dipinggirkannya sahaja sebagai sesuatu yang tidak penting. Selepas pemilu 1982, satu arahan untuk menahan Ibrahim di bawah akta ISA yang menjijikkan itu telah dikeluarkan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negara. Kesannya telah mengejutkan pihak yang berkuasa. Ribuan penyokong Ibrahim telah menjadikan surat arahan penangkapan itu sebagai secebis kertas yang tidak bermakna apa-apa. Rancangan untuk menangkapnya telah berakhir dengan kematainnya yang diiktiraf sebagai mati syahid bersama 13 orang sahabat dan pengikutnya. Mereka telah mati di gtangan segerombolan penembak upahan yang tergolong ke dalam golongan yang suka berpoya-poya.
Allahuahbar, Allahuakbar, Allahuakbar.
Berikut adalah catatan terperinci mengenai perkembangan di Kampung Memali, Mukim Siong, Baling yang berkesudahan dengan terkorbannya 13 nyawa bersama Al Syahid Ibrahim Mahmud. Catatan yang dipaparkan di sini merupakan rakaman komputer daripada Signals Division pasukan PDRM yang mengikuti perjalanan tragedi Baling itu untuk maklumat perdana menteri. Di sini dicatitkan juga fakta mereka yang tercedera dan mereka yang berjaya melepaskan diri daripada kepungan pihak polis. TOP SECRET :
001: Pada jam 1935 Hrs. (18/11/85) berpusat di Kem Pasukan Polis Hutan Sungai Petani, Kedah; 3600 anggota polis daripada pelbagai bahagian termasuk FRU (Penang), Pasukan Senoi Prak, Anggota Polis beruniform, Commando 69, sudah bersiap siaga untuk menerima arahan. Kunpulan ini diletakkan di bawah arahan seorang pegawai tinggi Ibu pejabat di Bukit Aman dan dibantu oleh beberapa pegawai daripada Bukit Aman Kedah, Perlis, dan Penang.
002: Tepat Jam 1945 (18/11/85) pegawai tinggi yang memerintah daripada Bukit Aman telah mengeluarkan arahan bahawa kumpulan yang bersiap-siaga itu akan menyerang hendap satu kem komunis dalam daerah Baling yang berdekatan dengan sempadan Thailand.
003: Pada Jam 2005 (18/11/85) berlaku satu keributan di bilik operasi Sungai Petani di antara Pegawai Berkuasa pasukan Polis Hutan Sungai Petani dengan Pegawai Tinggi daripada Bukit Aman. Kekalutan ini berasaskan arahan palsu yang telah dikeluarkan. Arahan menyerang dan membunuh penghuni 'kem komunis' itu seberanya disasarkan ke arah Ibrahim Mahmood, pengikutnya dan sesiapa juga yang hadir di Madrasah yang dibina oleh orang kampung di situ. Pegawai yang mengetuai pasukan Polis Hutan itu telah memberi penerangan kepada Pegawai Tinggi daripada Bukit Aman betapa Ibrahim Mahmud dianggap oleh para pegawai pasukannya sebagai seorang ulama yang berwibawa. Malahan ramai di kalangan mereka adalah penuntutnya. Dilema yang tercetus ini mencetuskan satu suasana yang hening dan sunyi-sepi.
004:(18/11/85) Pegawai Tinggi daripada Bukit Aman telah mencuba menghubungi Penolong Pesuruhjaya Polis di Bukit Aman, tetapi gagal. Kemudian dia berjaya menghubungi Musa Hitam yang ketika itu menjadi Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri. Pegawai Pemerintah Pasukan Polis Hutan Sungai Petani telah diberikan laluan untuk bercakap dengan Musa Hitam. Beliau telah merayu kepada Musa Hitam dan membuat penjelasan betapa Ibrahim Mahmud adalah seorang ulamak yang disegani dan telah banyak berjasa dalam usaha menaikan taraf hidup masyarakat Memali. Malahan, Ibrahim Memali sudah terkenal dan dihormati oleh para sahabat dan lawan. Tetapi, akhirnya diketahui juga Musa Hitam telah memberikan arahan agar serangan itu diteruskan.
Nota Khas:
Kebanyakan anggota polis yang terbabit dalam operasi ini adalah mereka yang bukan beragama Islam. Operasi Khas ini telah diberi-nama "Operasi Hapus" oleh Musa Hitam.
005: Jam 2045 (18/11/85) sebuah majlis keraian telah diadakan di sebuah padang terbuka di Kem Polis Hutan di Sungai Petani. Di sana minuman bir dan minunam keras (arak) telah disediakan kepada semua unit. Namun, ada juga segelintir anggota Pasukan Polis Hutan itu yang tidak minum.
006: Jam 2147 (18/11/85) pegawai pemerintah operasi telah menerima mesej melalui wireless. Mesej yang dierima mengatakan betapa 10 orang komando polis hutan telah berjaya masuk kawasan Memali dan telah pulang dengan laporan penuh. Laporan itu adalah mengenai pergerakan masyarakat yang menghuni Madrasah tajaan Ibrahim Mahmud, yang sudah pun disahkan sebagai sasaran serangan polis itu.
007: Jam 21.47(18/11/ 85) semua unit telah bergerak di bawah pimpinan lapan pegawai muda. Mereka bergerak memasuki Baling dengan menggunakan dua kereta perisai. Pegawai pemerintah Unit Sungai Petani tidak menunjukkan minatnya ketika itu. Di waktu yang sama, Ibrahim Mahmud sedang memberikan kuliah kepada 50 orang penuntut yang hadir. Kuliah itu berlanjutan sehingga jam 23.45. Setelah selesai ada juga penuntutnya yang pulang ke rumah mereka sedangkan yang lainnya tidur bermalam di Madrasah itu.
008: Pada Jam 24.00 (18/11/85) Pegawai pemerintah daripada Bukit Aman telah menerima arahan terakhir mengenai 'Operasi Hapus' itu. Ketika itu berlaku sedikit kekesalan di kalangan pasukan daripada Sungai Petani. Mereka mahukan operasi itu dilakukan dengan mengadakan sekatan dan kepungan untuk mendesak Ibrahim Mahmud menyerah diri. Ketika itu ditaksirkan, tindakan mengepung itu mungkin membawa kesan hanya selepas tiga bulan. Cadangan unit Sungai Petani itu telah disanggah oleh Pegawai pemerintah daripada Bukit Aman. Beliau telah disokong oleh pegawai lain yang datang daripada Bukit Aman, dan juga OCPD Baling. Mereka berpendapat bahawa strategi yang melecehkan itu mungkin membabitkan pergeseran di antara pihak polis dengan anggota tentera yang berkhemah di sempadan Malaysia/Thai di Sik dan Baling. Kecurigaan mereka ini muncul kerana 90% anggota tentera yang disebutkan itu memang menyokong pergerakan Islam dan juga Ibrahim Mahmud.
Keadaan kelam kabut muncul lagi. Sekali lagi Musa Hitam di hubungi. Pada kali itu, pegawai yang berkuasa diberitahu bahawa Musa Hitam tidak dapat di hubungi kerana beliau telah pergi ke sebuah hotel di Kuala Lumpur. Di waktu yang sama Timbalan Menteri hal Ehwal Dalam Negeri, Radzi Ahmad sedang mengikuti perkembangan dengan berada di Ibupejabat Polis Penang. Beliau sedang mengikuti perkembangan 'Operasi Hapus' itu. Tidak berapa lama kemudiannya Musa hitam telah menghubungi pihak polis dengan suara yagn seolah marah dan rasa terganggu. Musa tidak banyak bercakap cuma mengeluarkan perintah untuk melakukan operasi penghapusan walaupun ia bermakna secara menyeluruhi Negeri Kedah.
Catatan di Kampung Memali: Seorang pemandu motorsikal dilihat berhenti di hadapan pintu-gerbang rumah yang dihuni oleh Ibrahim Mahmud. Seorang muda dilihat berlari ke arah pintu rumah itu meminta kebenaran untuk masuk. Dia telah memberitahu penghuni rumah itu betapa dia ternampak satu kumpulan polis yang ramai di Baling setibanya di pekan itu. Ibrahim Mahmud telah dikejutkan dari tidurnya. Begitu juga halnya dengan 39 orang lain yang telah berjaga malam di Madrasah itu sebelumnya. Mereka dikerah bersiap sedia untuk mempertahankan diri. Mereka mula mengumpulkan segala alat yang ada di rumah kampung seperti kapak, pisau, buluh runcing dan sebagainya. Yang lebih berani telah membuat bom molotov pula. Dengan lain perkataan, setiap insan di situ ada alat senjata yang boleh dipergunakannya.
Dalam kumpulan yang bertahan itu ada empat kanak-kanak dan lima kaum wanita. Ibrahim telah mengajak para pengikutnya untuk berwuduk daripada sebuah telaga yang berhampiran. Mereka telah melaksanakan solat sunat dan juga solat hajat. Mereka membaca Surah Ya#sin dan berzikir. Ibrfaham Mahmud kemudiannya memberi ucapan betapa beliau lebih rela bersyahadah daripada menyerahkan dirinya untuk dijadikan alat merka yang mahu menaikkan semangat nasionalisme. Ibrahim telah meminta sesiapa yang curiga dengan hasratnya itu meninggalakan kumpulan mereka. Tidak ada sesiapa yagn mahu berganjak daripada tempat duduknya. Laungan Allahuakbar mula bergema, bertalu-talu dan memecah keheningan Kampung Memali. Yang hadir lebih memilih jalan 'syahid' daripada terus hidup mengabdikan diri ke jalan yang hina. Di waktu yang sama di Stesen Polis Daerah baling, segala persiapan untuk menyerang kampung Memali semakin dipercepatkan. Semua itu dilakukan oleh kebanyakan anggota polis yang telah mabuk ataupun tidak keruan fikirannya.
009: Jam 0100 (19/11/85) 3,600 (Tiga Ribu Enam Ratus) anggota polis bersama pegawainya telah tiba di Kampung Memali. Mereka lengkap bersenjata automatik dan tiba dengan kereta perisai. Mereka mula mengepung kampung itu. Ketika itu Musa Hitam tentu sekali masih lagi berada di hotel kerana dia tidak dapat dihubungi. Semua urusan komunikasi dilakukan pula dengan timbalannya yang bertahan di Ibupejabat Polis di Penang. Kebanyakan anggota polis yang tiba di Kampung Memali itu masih lagi beranggapan merka akan menyerang sebuah kem komunis. Itulah maklumat yang diberitahu kepada mereka oleh Pegawai Tinggi daripada Bukit Aman. Di waktu yang sama kumpulan daripada Sungai petani hanya kecil sahaja dan masih samar akan tugas mereka.
010: Jam 0300 (19/11/85) Kampong Memali telah dikepung seluruhnya oleh pihak polis. Polis yang beruniform ditugaskan membuat sekatan jalan raya. Pasukan Polis Hutan telah diarahkan ke bahagian Selatan. Pasukan FRU (Polis Gerak Khas: kaki-pukul) diarahkan ke bahagian utara. Pasukan Komando 69 (Polis Hutan) telah dikerahkan di bahagian belakang rumah Ibrahim Mahmud yang juga merupakan sekolah agamanya.
011: Jam 0336 (19/11/85) Pegawai Tinggi daripada Bukit Aman yang memerintah Operasi Hapus itu telah bercakap menggunakan pembesar suara. Dia mahukan Ibrahim Mahmud menyerah diri. Ibrahim Mahmud berbincang dengan penghuni rumahnya itu. Mereka membuat pendirian untuk tidak menyerah diri walaupun pasukan yang datang itu berpakaian seragam melambangkan wakil negara. Mereka bertakbir dan laungan Allahuakbar mula berkumandang semula.
012: Jam 0400 pagi (19/11/85) satu kumpulan manusia yang berjumlah 30 orang termasuk wanita dan kanak-kanak tiba-tiba muncul daripada bahagian utara . Mereka berlari di tengah-tengah benteng pasukan Polis Hutan dan juga Komando 69 dan membawa senjata tajam yang sering mereka gunakan ketiak bertanam padi. Mereka cuba memasuki rumah Ibrahim Mahmud untuk memberikan sokongan. Anggota pasukan Komando 69, yang masih lagi mabuk dan kurang berdisiplin itu telah menembak ke arah penduduk kampung yang sedang berlari itu. Tetapi, mereka tersalah sasar, maklumlah kerana masih mabuk lagi. Namun tindakan mereka itu membuatkan orang kampung berpatah balik kerana ketakutan. Tindakan melulu Pasukan komando itu telah mengena seorang pegawai kanan Pasukan Polis Hutan. Seorang pegawai rendah dan juga seorang konstabel pun turut terkorban. Tembakan ke arah orang kampung yang tidak berdosa oleh satu pasukan yang khayal telah tersesat kepada badan pasukan kawan sendiri.
Satu perundingan telah diatur untuk menenangkan keadaan. Operasi mengepung masih lagi berkuatkuasa. Tetapi, beberapa pegawai daripada Alor Star telah meminta agar pengepungan itu dibatalkan sahaja. Mereka telah mengambil iktibar daripada kematian tiga orang sendiri disebabkan tindakan yang songsang. Permintaan mereka telah ditolak oleh pegawai pemerintah.
BABAK DUA
013: Jam 0521 (19/11/85) Azan subuh berkumandang di rumah Ibrahim Mahmud. Suara yang sungguh sayu itu menjentik sentimen anggota polis daripada Alor Star. Mereka semakin mencurigai matlamat operasi polis itu. Ibrahim Mahmud mengimamkan solat pagi itu dan suaranya semakin jelas ketika itu. Di waktu itu Pegawai pemerintah Operasi telah mengeluarkan arahan agar pasukannya mula menyerang. Beliau telah ditentang oleh pegawai yang beragama Islam.
014; Jam 0559 (19/11/85) Solat Subuh pun selesai dan pengepungan diketatkan lagi. Tiba tiba, satu kumpulan orang kampung muncul untuk memasuki perkarangan rumah Ibrahim Mahmud. Mereka terpaksa menentang pasukan Polis Hutan. Mereka menyerbu ke rumah Ibrahim bersenjatakan senjata kampung dan sambil menggenggam tangan merka melaungkan Allahuakbar. Melihatkan perbuatan orang kampung itu pegawai pasukan Polis Hutan mengarahkan pasukannya untuk berundur dan tidak menentang mereka. Mereka hanya diarahkan bertahan sambil bersiap sedia sahaja. Masa terus berlalu, operasi untuk menghapuskan Ibrahim Mahmud itu semakin menyerlahkan kejijikannya. Keadaan hari yang semakin siang telah menyerlahkan betapa operasi itu bertujuan melindungi rahsia kejijikan perancangannya. Kini, unsur kerahsiaan itu telah terdedah sama sekali.
Nota Khas: Sebelum operasi itu dilancarkan ramai pemimpin beragama Islam telah ditangkap. Kita boleh menyoal diri kita apakah keheningan malam telah mampu menggelapkan kejijikan operasi semacam itu ?
015: Jam 08.15 (19/11/85) setelah mendapat kelulusan timbalan menteri hal ehwal dalam negeri pegawai pemerintah operasi telah memberi arahan agar dua kereta perisai mula menyerang rumah Ibrahim Mahmud. Mereka telah dihalang oleh bajingan bom molotov.
Ini membuatkan pasukan polis itu berundur sambil terus memuntahkan peluru senjata automatik ke arah rumah yang dikepung itu. Di waktu yang sama empat orang wanita dan tiga orang kanak-kanak berlari keluar rumah itu. Mereke diarahkan oleh Ibrahim agar melarikan diri. Mereka telah dikepung dan ditangkap oleh pihak polis dan dihumbankan ke dalam trak polis yang diawasi oleh anjing penjaga. Ketika itu juga serangan diteruskan. Tembakan pihak polis disambut dengan laungan Allahuakbar sahaja secara berterusan.
016: Jam 11.05 (19/11/86) Komando 69 diarahkan menyerang rumah Ibrahim.
017: Jam 1136 (19/11/85) pasukan Komando 69 telah menyerbu masuk dengan senjata yang dipetik. Berlaku beberapa pergelutan di mana Ibrahim dan orang-orang yang masih bertenaga terus melawan. Ada juga ahli rumah yang keluar untuk berlawan dengan anggota polis di kawasan halaman. Polis terus menembak mereka walaupun mereka sudah tidak bersenjata lagi. Hanya Allahuakbar yakin mampu mereka ucapkan sehinggalah nyawa hilang dalam perjuangan itu. Ramai yang mati sedangkan ada juga bilangannya yang cedera teruk sahaja. Beberapa orang anggota komando telah menyerang Ibrahiml Beliau telah melawat merka dan mampu membunuh salah seorang yang menyerangnya. Tetapi beliau terkorban akhirnya setelah dada sebelah kanannya dituju berpuluh kali. Ibrahim gugur dengan genggaman tangannya berkepal ke atas sedangkan mulutnya masih lagi melaungkan Allahuakbar. Seorang pegawai polis berlari meluru ke arahnya untuk mengepung kepala Ibrahim ke ribanya. Ibrahim kedengaran bersuara: "Alhamdullilah, kerana mengorbankan kami ke jalan mati syahid."
018: Jam 1213. Serangan pihak polis ditamatkan. Mereka yang telah ditangkap telah disungkup dengan karung guni. Beberapa anggota Komando 69 telah dilihat menendang badan yang terbujur itu untuk menentukan mereka sudah mati. Ada pula yang terus menembak mereka lagi sambil berkata; "Pergi jahanam dengan Islam".
019: Jam 1305 (19/11/85) Pegawai pemerintah operasi telah membuat laporan kepada Ibupejabat Polis Penang dan juga kepada Musa Hitam di Kuala Lumpur. Musa Hitam mengarahkan agar semua orang kampung ditangkap untuk menahan agar rahsia operasi itu tidak terdedah.
020: Jam 1500 (19/11/85) kerja-kerja menangkap saki baki orang kampung dilakukan. Mereka diterbangkan dengan dua helikopter polis. Mereka yang cedera dan mati dihantar ke hospital di Sungai Petani dan Alor Star. 4 mati syahid di Sungai Petani dan 10 yang sudah mati dibawa ke Alor Star, termasuklah Ibrahim Mahmud.
021: Jam 1510 (19/11/85) Sektiar 30 anggota tentera lengkap dengan senjata automatik tiba di hadapan rumah Al syahid Ibrahim. Berlakulah pertelagahan di antara pegawai petugas di kalangan pasukan polis yang mengwasi tempat itu dengan ketua anggota tentera yang tiba di situ. Anggota polis yang ramai itu diberikan arahan untuk bersiap sedia dengan senjata mereka. Menyedari betapa bilangan mereka kecil dibandingkan dengan anggota polis yang bertugas di situ pihak tentera pun meredakan keadaan. Ketuanya pernah berkata: Hari ini hari kau.....Kau boleh lakukan apa yang kalian mahu. Tetapi ingat, akan timbul satu hari nanti, kami akan menentang kamu dengan kekuatan yang setara. "
BABAK KETIGA
Setiap insan yang waras di kalangan marhaen di negara ini tentu dapat membuat penilaian akan lapuran mengenai Al syahid Ibrahim Mahmud. Beliau bukannya seorang penjenayah seperti yang digambarkan oleh Musa Hitam. Namun, akhbar New Straits Times bertarikh 21/11/85 menerbitkan satu tajuk yang bertulis: Empat anggota polis dan 14 penjenayah mati dalam pertempuran. Di akhbar yang sama Musa Hitam telah menuduh Ibrahim Mahmud bersama 13 rakannya sebagai penjenayah dan penganut ajaran sesat. Beliau telah menyanggah kenyataan yang dikeluarkan oleh majlis Agama Islam Kedah yang berkata: "Ustaz Ibrahim hanya memberikan ceramah agama. Lagipun dalam satu pertemuannya dengan pihak akhbar Musa Hitam telah mengulangkan cerita bagaimana dia telah diseranah dua kali oleh persidangan UMNO kerana tidak bertindak tegas terhadap aktiviti keagamaan seperti yang dilakukan oleh Ibrahim Mahmud itu. Kalau kita pertimbangkan segala fakta yang terserlah, termasuk keputusan pemilu di mana BN hanya mampu menang tipis, kita boleh membuat kesimpulan betapa 'Operasi Hapus' adalah satu tipu muslihat untuk menghapuskan Ibrahim Mahmud bagi kepentingan politik UMNO. Mereka mahu menentukan terhapusnya rintangan dalam menentukan kemenangan kerusi Bayu/Baling dalam pemilu yang mendatang.
Dilemma UMNO
Di manakah prioriti UMNO selepas episod Memali? Kalau UMNO memperakukan ianya sebuah parti Islam, episod Memali membawa erti bahawa para pemimpinnya telah memperlekehkan Allah. Bukankah mereka yang telah merencana pembunuhan di Memali itu sehingga tergolongnya beberapa insan sebagai mati syahid? Kalau para pemimpin UMNO memperakui bahawa parti itu condong ke arah nasionalistik, ia bererti bahawa para pemimpin itu sudah menderhaka kepada banganya kerana terbunuhnya orang Melayu. Bukankah itu kaum yang mahu dilindungi oleh UMNO? Tindakan yang dilakukan oleh segelintir pemimpin UMNO ini akan mencetuskan peperangan saudara di kalangan orang Melayu. Cara nyawa diperlekehkan telah membuatkan ramai ahli UMNO yang kecewa dengan kepimpinan Timbalan Presiden Parti, Musa Hitam. Beliau memang semacam giankan kesamsengan dan kini menerima padahnya. Rakan sejawatnya dalam kerajaan Idonesia bernama General Benny Murdani pernah berkelakuan serupa dan dibenci oleh rakyatnya. Kini Musa menerima jolokan sebagai 'haiwan politik' dan juga 'penghapus orang Islam'. Murdani adalah seorang agen Zionis, kerana dia bukan beragama Islam. Tetai kenapakah Musa Hitam mengikuti gelagat Murdani?
Tindakan yang dilakukan oleh UMNO menunjukkan parti itu bukan lagi memberi kepentingan terhadap keluhuran Islam dan juga orang melayu. Ironisnya Islam dan Bangsa Melayu menjadi alat UMNO untuk terus mempertahankan kuasanya. Kumpulan ultra Cina dan India sedang bersepakat secara senyap di kalangan mereka. Mereka berjaya memperalatkan individu Melayu yang ternama sebagai juara tempelan mereka. Untuk menyelesaikan keadaan yang semakin menjadi satu masalah besar ini, Dr. Mahathir perlu menulis lagi mengenai dilemma UMNO. Kesan tragedi Memali telah membuatkan Kampung Memali bertukar rupa daripada sebuah kampung yang aktif menjadi sebuah kampung yang dihantui seribu kenangan pahit. Ramai penduduk asal kampung itu telah melarikan diri kerana takutkan ancaman polis.
Seramai 159 penduduk kampung pernah ditahan oleh polis Dosa mereka terletak kepada keyakinan diri mahukan ajaran Islam yang direstui Allah. Mereka ini termasuk beberapa anak-anak kecil dan warga tua sedang ditahan dalam tiga buah bilik kecil di sebuah kem tahanan. Kaum wanita dibiarkan berkumpul dengan kaum lelaki. Tidak ada kemudahan bersolat. Mereka kerap didera dan diaibkan. Anak-anak kecil dilihat menangis mencari ibu-ibu yang sengaja dipisahkan dari mereka. Setiap tahanan diberikan makanan berupa satu mangkuk kanji setiap hari. Sesiapa yang cedera parah dihantar ke hospital Sungai Petani ataupun Alor Star. Mereka hanya diberikan layanan pesakit luar, satu penghinaan yang berlanjutan. Kalau keadaan tidak diperbaiki ada di kalangan mereka yang akan mati syahid pula.
Tiga belas daripada yang mati syahid termasuk Ibrahim Mahmud telah disemadikan di satu kubur panjang di Parit Panjang, Baling. Mereka disemadikan dengan pakaian mereka yang berlumuran darah itu. Seorang mangsa lagi telah disemadikan di Alor Star di atas permintaan ibunya. Kes ini kini dianggap sudah tamat oleh Musa Hitam dan juga pengarah Operasi Hapus itu. Kumpulan ultra yang bukan beragama Islam memang menantikan berlakunya peperangan saudara hasil episod Memali ini. Kini, orang Melayu sudah sedar betapa berbahayanya semangat nasionalisme dan kuasa yang didorong oleh semangat semacam itu.
Kepada golongan yang mati syahid, episod yang berlaku adalah merupakan kemuncak kehidupan mereka. Mereka sudah pulang kepada pencipta-Nya dan di waktu yang sama mereka telah membawa satu arus kesedaran kepada orang melayu di negara ini.
Mereka telah menyedarkan betapa orang Melayu harus berganding bahu dengan saudara Islam di seluruh dunia. Dengan cara itu barulah kita faham apa ertinya menjadi seorang muslim.
Dengan arahan yang dibuat oleh Musa Hitam, ramai orang yang tidak berdosa telah ditangkap dan ditahan. Mereka dikumpulkan di satu tempat yang tidak selesa dan menjiikkan. Hingga hari ini jumlah merka yang ditahan dan nama yang telah ditahan secara tersilaf tidak pun diterbitkan. Mereka yang ditahan itu tidak pernah dibawa ke hadapan mahkamah untuk didakwa. Kenapakah kerajaan tidak melakukan tindakan yang serupa seperti kes BMF? Apakah Episod Penghapusan Memali itu dilaksanakan sebagai melencongkan perhatian rakyat terhadap rompakan di siang hari yang paling terbesar dalam sejarah negara ini? Berbilion dana kepunyaan rakyat telah lesap dan seorang insan yang jujur telah dibunuh.
Namun, pihak kerajaan masih mahu berahsia dalam hal BMF itu dan perkara itu masih belum mampu diselesaikan. Sebaliknya pula, apabila seorang ulama cuba memberikan khidmatnya kepada rakyat jelata, dan membantu mereka menaikan taraf hidupnya, beliau telah dikepung dan ditahan untuk dibunuh dengan kejam. Di manakah letaknya erti kehakiman, keadilan dan kebenaran itu? Mereka yang bertanggungjawab dalam Episod Memali harus ditangkap dan dibawa ke mahkamah. Darah orang Melayu tidak sepatutnya dibiarkan mengalir di atas bumi orang Melayu dengan alasan songsang betapa Islam menyokong nasionalisme. PAS dan juga seluruh organisasi Islam telah mendesak agar ditubuhkan satu suruhanjaya diraja untuk membongkar kisah Tragedi Memali itu.
Satu Kertas Putih perlu dikeluarkan dan untuk sementara waktu sebarang usaha untuk mengadakan pemilu harus ditangguhkan.
Kata-kata Kenangan Kepada Yang Syahid:
"Janganlah kamu mengira bahawa orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki."
27 hb November, 1985 14 hb Rabi-ul-awal 1406.
Suara Islam Malaysia.
Diterjemahkan Oleh: Sukusakat Wali Songo.

Isnin, Julai 28, 2008

kerajaan...........nak tipu kami(rakyat) lagi ke?

Doctor on the run: police want him to fabricate evidence against Anwar
Posted by Super Admin
Monday, 28 July 2008 00:18


The doctor’s report says it very clearly. Saiful was never sodomised, either by Anwar or anyone else. Why is the government still pursuing the case against Anwar? And why are they looking for the doctor who has now gone underground with his whole family?

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

On 21 July 2008, I published an article in this same column called HOW, YET AGAIN, THEY ARE TRYING TO FABRICATE EVIDENCE AGAINST ANWAR. (Read the article here ).

In that article I mentioned as follows:

You see, they asked a certain doctor from a certain hospital to conduct an examination on Saiful. The doctor did so and he came out with a report that said there is no evidence Anwar had ever penetrated or sodomised the young man. The police then picked up the doctor and detained him for three days. As much as they tried to force him to change his report to implicate Anwar he refused to do so.

Until today, the doctor stands by his report that there is no evidence Anwar had sodomised Saiful. He knows he is going to be made to pay for this but he doesn’t care. He is not going to change his report and say that Anwar sodomised Saiful whatever they do to him. Exasperated, the police had to release Anwar on personal bond or police bail. The doctor refuses to doctor his report and neither does Anwar want to volunteer his new specimen.

Well, that doctor’s name is Dr Mohamed Osman Abdul Hamid from the Hospital Pusrawi and he has now taken his entire family and has gone into hiding because the police are looking for him and they want him to change his medical report.

At 2.00pm on 28 June 2008, Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan went to see Dr Mohamed Osman to complain about a pain he is suffering in his anus. Saiful told the doctor that he had been assaulted by ‘a very important person’ -- meaning, of course, sodomised by Anwar Ibrahim.

Dr Mohamed Osman examined Saiful but found no evidence that he had been sodomised, either by Anwar Ibrahim or anyone else for that matter. The doctor’s report (which can be viewed below) says that there is zero (0) skin tearing, zero (0) active bleeding, zero (0) traces of pus, etc., which basically means he can’t be suffering from a pain in the anus as what he alleges.

The doctor’s diagnosis is that he rules out or TRO (to rule out) assault (sodomised). In short: Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan is not suffering any pain in the anus and neither was he assaulted or sodomised in the anus.

Saiful then said he would like to make a police report so Dr Mohamed Osman suggested he go for a second medical examination at a government hospital. Saiful did so and the doctor at the government hospital also came out with the same diagnosis. Nevertheless, Saiful still made his police report at the pondok police in the hospital.

In spite of the doctors all confirming that Saiful was never sodomised, the police still pursued the case. Anwar Ibrahim was subsequently arrested by about 20 SWAT members in Balaclavas and armed to the teeth in a dramatic movie-style action-packed drama in front of his house after he had confirmed he would be reporting to the police station at 2.00pm as required.

The police detained Anwar in the lockup until the next morning and even brought him to the hospital for examination and to try to obtain his specimen for what the police say are for purposes of doing a DNA profile. The fact that the police already have Anwar’s DNA profile from 1998, plus the doctors from both hospitals confirm that Saiful was never sodomised, did not seem to matter.

Clearly the government is attempting to fabricate evidence against Anwar and is trying to indict him on trumped-up charges of sodomy. And who but the slime-ball AG and scumbag IGP, the same two players in the 1998 episode, can be behind this latest travesty of justice.

The doctor’s report says it very clearly. Saiful was never sodomised, either by Anwar or anyone else. Why is the government still pursuing the case against Anwar? And why are they looking for the doctor who has now gone underground with his whole family?

Civil society movements, NGOs and the Malaysian Bar Council must not remain silent. The police have already detained the doctor for three days but he still refuses to doctor his medical report. Anwar did not sodomise Saiful and the doctor’s report says it very clearly. And the police also have a copy of this same report that I have published below so they know what I know. And now Malaysians also already know what I and the police know -- that Saiful was never sodomised by anyone.

ADDENDUMS

akhlak mulia bunga diri..



6. BERAKHLAK MULIA

Daripada Abu Zhar r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda :
“Bertaqwalah kepada Allah di mana saja kamu berada. Dan ikutilah kejahatan dengan mengerjakan kebaikan, nescaya menghapuskannya( kejahatan tadi). Dan berperangai kepada manusia dengan perangai yang baik.”

Takhrij hadis
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam al-Musnad 5/153, al-Tarmizi dalam al-Sunan 4/355, dan beliau berkata , “Hadis ini hadis hasan sahih.” Al-Hakim dalam al-Mustadrak 1/54 dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman 6/245.

Dalil lain

AL-QURAN

1) “Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah Lembut terhadap mereka. sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu ma'afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu[246]. Kemudian apabila kamu Telah membulatkan tekad, Maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.”

[246] Maksudnya: urusan peperangan dan hal-hal duniawiyah lainnya, seperti urusan politik, ekonomi, kemasyarakatan dan lain-lainnya.

[al-Imran:159]

2.“Sebab itu, terhadap anak yatim janganlah kamu berlaku sewenang-wenang. Dan terhadap orang yang minta-minta, janganlah kamu menghardiknya."[Ad-Dhuha :9-10]


Sumber:Himpunan Hadis Modal Insan, Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri, Telaga Biru Sdn. Bhd., Mac 2007.

Disediakan oleh
Wardah bt Abdul Rahman
USM, Pulau Pinang.

Ahad, Julai 27, 2008

ya ALLAH.... lembut kan hati - hati kami



dengan menyebut nama ALLAH Yang Maha Pemuah LAgi Maha Penyayang.
Alif Lam Miim....
tidak ada tuhan melainkan Dia yang Kekal Hidup lagi sentiasa berdiri sendiri
(ali imran 1-2)

dan tunduklah semua muka dengan berendah diri kepada tuhan yang Hidup Kekal lagi sentiasa mengurus makhluk-Nya.
dan sesungguhnya telah merugilah orang yang melakukan kezaliman.
barang siapa mengerjakan amal-amal yang saleh dan dan di dalam keadaan beriman, maka ia tidak khuatir akan perlakuan yang tidak adil terhadapnya dan tidak pula akan mengurangkan haknya.

Jumaat, Julai 25, 2008

satu perjalanan tabiyah...moga kekal sebagai muhasabah



UMMU HAMIDAH..
satu nama yang bertahta dalam hati..dia datang tanpa kami duga,dia hadir beri seribu gembira,kaletahnya sangat memaknakan jiwa..kerana dia sangat istimewa dalam hati kami sekeluarga.

"Ya Allah, aku mencari cinta Mu yang telah lama aku biarkan tandus dan gersang dalam hati ini. Kau telahkan hadiahkan kami insan terbaik buat mentarbiyah hati - hati kami yang telah lama gersang dan suram ini."

sebulan yang lepas Ummu demam kuat, 5 botol air dimasukkan dalam badan. bayangkan badan yang kecil tu dicucuk dengan jarum hospital yang besar untuk masukkan air..
sedih sangat tengok adik waktu tu

kadang - kadang terasa macam nak sentiasa bersama, nak peluk cium selalu..tengok wajah yang tenang tu bisa menenangkan gelojak hati manusia..

moga hadirmu memberi impak terbaik buat kami sekeluarga..........

adik..k.long nak balik...rinduuuu

Khamis, Julai 17, 2008

Blogger Buzz: Show off your favorite blogs with a Blog List

Blogger Buzz: Show off your favorite blogs with a Blog List

Mencari makna sebuah hati


'Asyik asyik nak terasa'.... kenapa hati ini.....sedih bila terkenangkan perasaan orang sekeliling yang asyik terasa dengan diri ini....itu lah manusia......hati menjadi raja kepada empunya diri. Dalam doa, sering ulama - ulama titipkan untuk mengelokkan hati. Rasul kita juga ada berpesan, hati itu adalah raja. Jika baik ia, seluruh anggota akan baik, tapi jika sebaliknya maka kerosakkan lah yang menanti anggota.

Kesedihan, kemuraman, kekusutan dan segala yang negatif sebenarnya datang kekuatan iman kita. Jika iman kita saat ini kuat, hati kita akan tabah, anggota badan juga akan tegar dan terpancar ketenangan pada wajah...Berdoalah kita moga kita perolehi hati bersih, thabat, istiqamah dan suci.

Ada satu sajak yang aku simpan.......dalam hati....

"Di dalam penantian menanti rahmat dari Mu
Wahai Tuhan yang Pengasih ku tetap bersyukur pada Mu
Keyakinan ku pada Mu sentiasakan memberi, melimpahkan rahmat Mu
kepada ku
Doa hamba Mu

Bimbangnya hati ini
Kurangnya sopan dan adab ku
Di dalam syahdu pilu munajat
Andainya aku curang di dalam ketaatan, derhaka dalam ketaatan
Tiap waktu ku kepada Mu

Kau pun tahu Wahai Tuhan
Telah ku laku seribu dosa
Namun Kau masih membenarkan ku mengadap pada MU
Di dalam munajat aku memuja dan memuji Mu
Mengadu segala kealpaan diri
Mengharap rahmat Mu

Kelak nanti
Bukan Kasih Sayang MU yang bakal ku perolehi
Hanya nanti kemurkaan Mu mengiringi diri ku ini
Tanpa ku sedari lagi dosa yang menghijab diri

Hanya yang ku pinta
Keampunan MU
Kepada MU Tuhan yang pengampun
Maghfirah MU tak kesudahan
Lagi mengasihi hambanya"


emmm......moga kita dapat menghayati dan mengambil iktibar dan pengajaran yang baik dari sajak tu...
lagi pun aku bukan pandai sangat menulis...hanya sajak saja yang aku tau hargai dan aku minat.
nak baca buku tebal - tebal pun aku malas....