Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Isnin, November 10, 2008

Kos lepas = kos berubah @ kos tetap?

Kita sering dengar masalah kos lepas dalam teori ekonomi. Pilian kedua TERBAIK yang dilepaskan dalam membuat pilihan sesuatu barangan. Teorinya.

Sebenarnya, aku rasa dalam kehidupan juga punya kos lepasnya yang tersendiri. Juga lebih istimewa kadang – kadang kos lepas tu bersifat tetap atau berubah.

Maksud aku, dalam memilih calon suami atau isteri contohnya. Ye lah, jika calon suami atau isteri yang kita pilih tu memang betul jodoh kita, sesuai dengan kita, mungkin kos lepas kita akan menjadi kos lepas yang tiada nilai dan tiada kesan pada kita. Kos lepas kos tetap.

Tapi macam mana kalau calon yang kita pilih tu bukan milik kita, bukan taqdir kita dan tidak sesuai dengan kita..mesti lah kos lepas kita adalah kos lepas yang bernilai, tapi sudah tetap tidak mungkin menjadi milik kita lagi. Kerana ikatan perkahwinan dalam Islam punya nilai dan martabat yang tinggi. Tidak boleh sesuka hati cerai dan kahwin lagi.

(p/s: harapnya aku tak ajar kawan – kawan supaya jangan kahwin, dan aku juga harap aku tak galakkan kawan – kawan berbangga dapat bercouple dengan pakwe dan makwe masing – masing sebelum berkahwin................bukan budaya Islam tuuu.)

Macam mana pun, sifat ikhtiar yang Allah beri pada kita hendaklah digunakan untuk membentuk keserasian dan keadaan yang lebih baik untuk kita kekal bersama pasangan yang telah dipilih. Salah satu cara yang dianjurkan dalam Islam dan selari dengan kebanyakkan pandangan universal. Uniknya Islam, sangat menepati fitrah manusia.

Mungkin sebab itu jugalah, kita dianjurkan beristikharah dalam memilih pasangan. Selain mengelakkan pergaulan bebas, kita masih dibenarkan untuk berkenalan dan mengenali pasangan. tapi INGAT, masih dalam batasan syarak...

Aku pun tak tahu kenapa aku guna contoh hubungan hati antara lelaki dan wanita. Mungkin contoh ini lebih dekat dengan kita, orang yang masih muda remaja, yang darahnya masih panas dengan perasaan.

Kalau dikaitkan dalam organisasi pula, mungkin sebagai ahli dalam jemaah haraki Islam, pandangan aku; pejuang perlu sentiasa berhati – hati dan harus berhati – hati dengan tindakan dan sikapnya terhadap harakah. Sememangnya telah jelas dikhabarkan dalam al – Quran tanggungan dosa pelaku jatuh pada pelakunya, tapi kita harus sedar perlakuan pejuang itu punya kos lepas. Kos lepas ini yang memberi natijah pertama pada sekitar pejuang itu. Sama ada orang di sisinya, masyarakat sekelilingnya, persekitaran di samping atau apa – apa yang berkait dengan diri pejuang itu.

Dan yang lebih dirisaukan, kos lepas ini yang seperti aku sifatkan tadi punya sifatnya yang tersendiri. Kos lepas kos Berubah atau kos lepas kos Tetap? Kesan kos ini sebenarnya yang paling memberi pengaruh besar dalam perjalanan kehidupan seorang pejuang itu.

Contoh umum dalam organisasi, jika individu datang lewat mesyuarat penting. Masa ahli mesyuarat yang lain telah dicuri. Perancangan yang telah dirancang akan lari dari masa yang sepatutnya dilaksanakan. Kadang – kadang bukan itu sahaja yang terjadi, silap – silap hari bulan nyawa pun boleh terancam. Siapa tahu?

ADA komen?? Betul apa......

2 ulasan:

Mohammad Akmal Iman b. Abdul Aziz berkata...

ish...berbelit juga neuron otakku nak fhm pe yg sedari soleh tulis...huhu.iyo la.dah lama tinggalkan subjek ekonomi.ape pun,idea ori ni dihargai...semoga bermanfaat pd org yg fhm.

solehati berkata...

sory to kawan,
saya basic ekonomi memang kuat. kadang2 memang banyak bermain dengan teori sedikit. biasa2 kan lah diri.