Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Selasa, Ogos 05, 2008

susahnya menyanggah dunia

sepanjang minggu penuh dengan exam..first test. 'berpeluh' juga nak membaca nota..kadang - kadang tu 'ter mis' nak prepare awal. nasib badan la kalau tak sempat nak baca nota.

selalu saja berdetik dalam hati ni, kenapa lah aku buat perangai macam ni. nak dapatkan label pejuang, penggerak dan pendakwah islam. tapi kalau sikap peribadi yang acuh tak acuh macam ni agak - agaknya macam mana lah gerakan ni pada masa depan?
zaman cucu cicit aku nanti..



itu baru satu kisah individu yang hidup sebagai manusia mahasiswa, macam mana pula dengan orang lain? sebenarnya, yang manusia yang lain statusnya..kita perlu sentiasa tanya diri kita
apakah tujuan asal kita hidup ni?
apakah sebab kita buat sesuatu perkara tu?
kerana siapa semua ini kita buat?
perlu ada 'question mark' dalam setiap tindakan kita..dari sekecil - kecil soalan hingga lah sebesar - besar soalan.

dunia ni kata hadith nabi macam sisa air lekat pada jari yang kita celup dalam air. sikit sangat. tapi kita selalu leka denganya. sibuk kan diri dengan benda - benda dunia yang x bole bawa pegi ke mana.

tapi sememangnya kerja harian yang mendatang memang banyak dan bertimpa - timpa..
macam mana nak elak??? tak kan nak kena tinggal semua tu dan hidup dalam hutan dan jalankan ibadah senantiasa?..macam pelik jer teori tu..



memang la pelik sebab bukan sifat Islam begitu. konsep ibadah ni luas.setiap perkara yang kita buat demi untuk mencari redha Allah akan jadi ibadah. ibadah ni jalan untuk kita sampai ke akhirat.

eh eh eh
da keje len plak..
sambung len la..

Tiada ulasan: