Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Khamis, Oktober 30, 2008

Sekadar lintasan...

Pernah dengar tentang lintasan hati? lintsan malaikat? lintasan cinta? melintas di jalan raya? huhuhuhu.......

Dalam kehidupan ni aku jarang ambil pusing perkara - perkara yang hadir dalam jalanan kehidupan aku...suka ker, sedih ker, gembira ker, duka ker, luka ker, berdarah ker, ape ape ker....bagi aku tu semua satu lintasan sahaja...

Ye lah...kadang - kadang jalan hidup kita ketika itu berbukit..jadi, lalu sahaja lah dah itu jalannya...dah itu taqdir dan ketentuan kita..bole je kalau kita nak minta ALLAH sediakan jalan kehidupan kita ni mudah, indah, gembira. tapi sanggup kah kita bayar harga syurga DIA di akhirat nanti yang entah berapa harga nilainya untuk kita diami?....fuhhh...aku pun penin dan tak tahu.......

Kadang - kadang jalan kehidupan kita penuh dengan warna ceria, gembira, senang hati..dan saat itu, nikmatilah dengan baik. jangan kufur nikmat, jangan lalai dan jangan terus bersenang dengannya....sentiasalah inzarkan diri...itu lah yang sebaiknya...















Kita yang tentukan nilai yang ALLAH bagi pada kita....memang kadang - kadang kita diuji dengan pelbagai perkara yang menyesakkan nafas, jiwa dan rasa....tapi kalau kita matang....hikmahnya tak ternilai....kita akan ratah mentah semua ujian dan nikmat yang datang tanpa banyak rungutan....dan itu la yang manis tu.....

hidup ini memang musafir yang panjang dan memenatkan.....tapi nilaian kita pada sesuatu perkara itu lah yang menjadi ibadah terbesar buat kita...pahala atau dosa? syurga atau neraka?

2 ulasan:

Mohammad Akmal Iman b. Abdul Aziz berkata...

aku tak tau kenapa sejak kebelakangan ni acap terlintas aku akan meninggal. fikirkan survival adik2ku masa depan, fikirkan insan2 yg aku sayangi, fikirkan amanah yg terpikul ni belum puas aku laksanakan, aku akan dijemput. kata ukhtiku,air matamu terlalu murah. aku tak tau macam mana mudah ia terbit bg seorang muslimin. mgkn sbg slh 1 petandaNYA. aku pasrah. maafkanku teman...

solehati berkata...

kadang - kadang lintasan begitu boleh saja jadi mainan syaitan pada kita untuk kita terus merasa lemah dalam menghadapi ujian hidup....