Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Isnin, November 03, 2008

Nilai sebuah ikatan.....

Hari ni aku baru je balik dari kampung. K.ngah Jamma bertunang dengan pilihan hati. Alhamdulillah. Dah hampir selesai amanah mak ayah aku atas dia. InsyaALLAH harapnya begitu. Hari sebelumnya, Alhamdulillah sempat bertandang sekejap makan nasi kenduri di rumah RO. Bukan apa, aku dah janji dengan zaujah dia akan datang juga kenduri depa. Kalu tak sempat rumah perempuan kena datang rumah laki....huuhuhu...Ye la, aku yang beriya - riya sangat dulu sampai mimpi - mimpi depa kawin dan buat kenduri...:-) akhirnya menikah juga depa bedua tu. Alhamdulillah.



Majlis pertunangan k.ngah berjalan lancar. Walaupun ini lah kali pertama kami sekeluarga buat kenduri macam ni..(pertunangan). Saudara - saudara lah yang banyak bantu. Kalau tak, kalut juga kami sekeluarga. Ba plak, betapa seronoknya sampai jemput semua kenalan dia datang sekali. huhuhu....dah macam kenduri kawin la plak...punya la ramai yang datang. Apa pun, kami sekeluarga amat bersyukur di atas kelancaran majlis tu.

Masa sesi perbincangan antara keluarga lelaki dan keluarga aku, salah seorang makcik aku di belakang berseloroh dengan kami.."adik ni langkah bendul, kakak dia tak bertunang lagi. kena minta satu persalinan"....dengar je macam tu, aku dah pening. Dalam hati ni hanya Allah saja yang tahu betapa aku tak suka keadaan tu. Beriya - riya makcik aku melobi. Dengan tegas aku minta supaya perkara tu tak diketengahkan, bersungguh aku menolak. Ye la, adik aku yang nak tunang, adik aku yang nak kawin, kenapa pula aku yang nak menyibuk dan menyusahkan....siap minta hantaran sekali pula tu. Tak ke dah menyulitkan perkara yang sepatutnya mudah?....Hei!, geram....

Sebenarnya aku cukup berkira dalam bab ni sebab takut bila memikirkan andai ada kesan yang tidak baik di masa depan. Sebagai contohnya, jika gantian barang yang perlu dibayar oleh tunang adik aku tu telah menyusahkan dia, adakah berkat rezeki yang aku dapat? Andai jadi darah daging aku, macam mana dengan keturunan aku kelak?

Perkara yang sepatutnya menjadi ibadah kepada kita, tiba - tiba disusahkan dengan perkara - perkara remeh yang boleh dielakkan sebenarnya...

Doa aku, moga hubungan k.ngah dan tunang dia diberkati dengan ikatan pernikahan hingga ke akhir usia mereka. Ameeenn.

Tiada ulasan: