Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Isnin, Oktober 06, 2008

Taqabbalallah.........syawal datang lagi

SELAMAT HARI RAYA KAWAN - KAWAN....TAQABBALALLAH...





Belum sempat syawal datang, biasanya budaya di Malaysia ni akan meriah dulu sambutannya...emmm, setiap sesuatu itu pasti ada baiknya...

Cuma, yang agak terkilan itu jika kita tidak memanfaatkan malam - malam terakhir ramadhan yang penuh dengan janji - janji manis dari ALLAH buat hambanya...pelbagai ganjaran dan hadiah yang DIA taburkan pada kita...sayang kalau kita tak berebut seperti mana kita berebut - rebut nak dapatkan barangan bernilai yang diberikan secara percuma....rasa rugi tak?





Akhirnya Ramadhan, Syawal pasti akan tiba....jangan lah kita bimbang...tapi yang membimbangkan ialah bagaimana Syawal tanda kemenangan itu kita sambut.....adakah batas syariatnya atau kita seolah - olah melampiaskan semua tuntutan nafsu yang selama ini kita kekang sepanjang Ramadhan lalu..?

Bagi aku, Ramadhan dan 1 Syawal kali ini sangat bermakna walaupun tidak semeriah mana..aku berpeluang kembali mengenali insan - insan yang menghargai aku, menyayangi aku, membantu dan melatih aku kembali ke landasan diriku yang dahulu.. Alhamdulillah...sememangnya sudah lama kelopak mata ni kering dari titisan - titisan rindu pada NYA....di Ramadhan kali ini aku kembali ingat pada NYA yang dulu aku selalu lalai dan lupa....syukran ya ALLAH...





Buat insan yang sangat bermakna dalam hidupku dalam membantu memaknakan kembali diri ini, aku ucapkan terima kasih yang tidak terhingga...biarlah hanya dia sahaja yang tahu, bahawa dia telah berusaha membantu dan menjadi pembantu yang baik pada ku...terima kasih yang tidak terhingga sekali lagi...moga ALLAH menempatkan dirimu di maqam hamba - hamba NYA yang rohnya menjadi burung - burung hijau di syurga...amen.

Buat sahabat - sahabat sepejuangan dan insan yang akan menjadi sebahagian dari hidup ini, mohon maaf aku pinta dari kalian kerana banyak menyusahkan kalian sepanjang perawatan hati yang rosak dan sakit ini..aku sangat berharap moga tarbiyah Ramadhan kali mampu membuahkan hasil yang manis dalam perjalanan perjuangan aku bersama kalian dan kehidupan kita seterusnya...





Sahabat - sahabat yang telah melangkah maju ke marhalah kedua, janganlah kalian lupa pada saat - saat getir kalian dalam membentuk diri dalam marhalah fardhu muslim dahulu...ingatlah, perkahwinan hanyalah satu wasilah yang membantu kita untuk mencapai khilafah yang kita rindukan....bukan pada hanya membentu koloni - koloni baru yang kita akan selesa di dalamnya...InsyaALLAH.