Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Khamis, Mei 28, 2009

...................

Setiap hari yang datang penuh dengan cabaran2nya yang tersendiri. Ada suka ada duka ada riang gembira ada sedih terluka. Segalanya diadun dengan baik dalam sunnatulllah. Di satu sudut dunia sana ada manusia yang gembira dan bahagia, di satu sudut dunia sini pula ada manusia yang sedih berduka. Di benua sana ada manusia yang kelaparan menggigit, di benua ini pula ada menusia mati kekenyangan. Subhanallah, Allahuakbar. Maha Hebat dan Agong nya Allah itu.

seminggu dua ni meriah program dalam jemaah. Kalau tidak bengkel motivasi atau training untuk siapkan diri, pasti ada saja meting2 atau pertemuan2 perbincangan gerak kerja akan datang dan semasa. Massa juga tak kurang hebatnya berantakkan. Pelbagai isu dan peristiwa memenuhi media. Apa yang pasti Malaysia sedang bergerak dan berkembang pesat. Corak dan arah mana, semuanya bergantung pada rakyat Malaysia sendiri.

Jika setiap hari ada saja kes cerai di dalam perkahwinan Islam, adakah negara bergerak ke arah keruntuhan institusi paling teras dalam masyarakat ini?
Jika setiap hari ada saja masalah jenayah luar biasa dalam masyarakat, adakah negara tidak aman lagi?
Jika setiap hari, jiwa2 rakyat Malaysia bangun dari tidur fikirannya penuh dengan masalah2 semalam yang belum selesai, adakah batang tubuh in dapat bekerja dengan baik untuk melaksanakan amanah khalifah yang Allah telah Allah taklifkan?

Berat?!! Berat memikir?!! Letih melihat?!!

Inilah kehidupan..
Kata Imam Hassan Al-Banna, Masa yang kita ada terlalu sedikit berbanding dengan tanggungjawab kita. Oleh itu, siapkanlah diri untuk menghadapi hari2 mu.

Dunia adalah ladang akhirat. Dunia padanya ada keseronokkan dan kesengsaraan. Pasak kan dan yakinkan iman mu hanya pada Allah, pasti akan terbuka dan terlerailah segala kekusutan diri dan jiwa. Jadikan agama sebagai cara hidup mu. Lihatlah peristiwa yang datang dalam episod kehidupan kita semuanya dari Allah. Pandanglah dengan akal dan iman.

Let's strike for the best way of life.

Tiada ulasan: