Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Sabtu, Mei 23, 2009

KesemPAtan Yang Ada...

Bismmillah wal hamdulillah...

Akhirnya malam ni ada juga kesempatan untuk update blog usang saya ni. Teringat kata2 Ust. Hasrizal, kalu ada blog tapi tak update ibarat ada rumah yang tak dikemas. Buat apa, buka bilik dalam rumah banyak2 tapi tak mau jaga. Kalu dah mulakan satu komitmen kena belajar untuk istiqamah menjaganya. Dan saya cuba belajar dan sedang belajar. Anyway, I'm little bit slow in learning life process....especially in appriciate people feeling. (salah spelling?, faham2 je la)

Kesibukkan yang datang dengan mengejut

Sejak dari hujung minggu lepas saya asyik terlibat dalam program yang dirancang secara Adhock. Bukan, maksudnya saya jadi ajk or terlibat secara mengejut. Tanpa dirancang atau terlibat lebih awal.(Bukan tak suka, terlalu bersyukur sebenarnya). Minggu lepas saya berpeluang ke selatan Malaysia. Johor. Panjat gunung lagi..Alhamdulillah, banyak cabaran sepanjang program dan banyak jugalah muhasabah diri yang timbul di benak rasa sanubari saya.

Gunung Ledang dikatakan gunung ke3 mencabar treknya di Asian. WaAllahu'alam. Ranjer di sana yang bagitau. Dan kami, seramai 17orang telah berjaya menawan puncaknya setelah 11jam memanjat. MasyaAllah, betapa penat dan sakitnya kaki hanya Allah sahaja yang tau. Dari awal pendakian saya bertanya pada diri. Kenapa perlu panjat gunung kalau nak buat tamrin pun? Kenapa perlu panjat gunug kalau nak mencabar stamina pun? Kenapa perlu panjat gunung susahkan diri datang jauh? Semua soalan saya sajakkan sepanjang dalam perjalanan. Ada sahabat2 yang respon dengan pelbagai jawapan..

Gunung, antara makhluk Allah yang banyak diceritakan dalam Al-Quran. Sebagai pasak kepada kestabilan bumi.etc. Banyak lagi yang saya tidak tahu dan perlu saya belajar. Dengan ketahan dan ketiggian dari makhluk Allah yang lain, menjadikan gunung satu perkara yang unik untuk diterokai. Sakit kaki, dahaga air, tersesak nafas, hilang tenaga, nak pitam, nak loya. Semua tu akan berlaku pada kita dan kami juga merasainya. Tapi bila dah sampai di puncak, MasyaALLAH, SubhaNallah...hanya zikir sahaja yang dapat menggambarkan perasaan tu.....

Terasa ujian hidup ni terlalu sedikit untuk mengeluh, untuk merasa sedih, untuk merasa kecewa. Sedang nikmat Allah yang bakal dirasa tiada tolok banding dengan kepayahan yang ditempuh. Hanya itu kesimpulan yang boleh saya buat. Betul2 mengajar saya erti keinsafan.. Saya berserah diri hanya pada Allah, DIA yang menciptakan saya. Saya bersyukur atas apa yang DIA taqdirkan pada saya. Saya kecewa, tapi mungkin itu tanda DIA sayang saya. Saya terima. BisMillahiTawakkaltu 'allah

Al-Fatihah..

Sejak sebulan yang lepas, saya kerap membaca Al-fatihah. Entah kenapa, saya teringat pada pesan sahabat saya "kalau kita teringat antara satu sama lain, kita bacalah al-fatihah." kata sahabat saya. Dan saya masih ingat dan saya mengamalkannya. Alhamdulillah. Al-fatihah banyak memberi kekuatan pada saya. Perjalanan ke Terengganu semalam banyak mengambil tenaga saya. Ye la, badan dah biasa dengan kerja2 berat sekali dimanjakan dengan hanya terperuk di dalam kereta selama berjam2 membuatkan saya betul2 kepenatan.

Kesian pada muna dan adiknya yang memandu kami ke sana. Akhirnya, pagi Jumaat yang mulia itu dapat juga kami berjumpa dengan Tuan Guru Haji Hadi di rumahnya di Rhusila. Alhamdulillah. Selepas sedikit sebanyak pembentangan tentang gerak kerja GAMIS sepanjang satu sesi ni, kami berpeluang memperbaharui baiah dalam perjuangan bersaksikan orang yang paling kami hormat. Ustz Hadi. Alhamdulillah. Fidah lah yang banyak bercakap dan mohon agar golongan muslimat muda ni lebih kehadapan dari Ustz Hadi. Saya hanya melihat, sedikit segan pada ustaz dan hanya bekerja mengambil gambar sahaja.

Perjalanan yang masih jauh

Selesai sahaja sesi soal pengisian dari Ustaz Hadi, kami mengambil peluang untuk betanyakan soalan tentang PAS dan berkaiatan dengannya. Saya ingin bertanya tentang saraf yang dimainkan massa pergelutan dalam PAS dan rasuah yang cuba dipanas2kan oleh media berat sebelah BN. Tapi awal2 lagi ustaz Hadi dah maklumkan. Sememangnya kita yang diluar ni nampak perkara tu sebagai saraf dan ada yang menganggap ia hanya sebagai angin yang sepoi2 cuba menjatuhkan PAS, tapi sebagai Presiden tentunya Ustaz Hadi sedikit sebanyak terfikir perkara tersebut dan terbeban juga minda.

Perjalanan panjang ke Terengganu semata2 untuk berjumpa dengan Ustz Hadi memuhasabahkan diri saya. Perjuangan ini masih panjang, perlukan nafas baru untuk menyambungnya. Sungguhpun saya bukan yang terbaik, banyak dosa. Tapi bukan kah Allah telah berjanji dalam Qalamnya. Barangsiapa yang bertaubat dia ibarat bayi yang baru lahir?, Barang siapa yang berjuang kerana Allah, Allah akan memperelokkan diri, sikap dan peribadinya?

Nah, banyaknya janji. Hebatnya janji...masih menongkat dagu!?...Kerja Islam banyak menunggu....!!

Tiada ulasan: