Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Khamis, April 09, 2009

Antara air mata dosa dengan air mata taqwa....

Seusai petang itu, saya balik ke rumah dengan mata berbalam merah dan bengkak. Biasa la, ratu air mata. Dari dulu hingga sekarang, itulah saya. Pintu rumah dibuka dan housemate sorang ni dah tercangok depan pintu. Wajahnya kelihatan pelik, tapi buat biasa saja. Rasanya ahli bait memang dah masak dengan perangai saya yang suka menangis...

Alhamdulillah, malam tu agak kosong jadual harian saya. Duduk2 berehat dengan seorang sahabiah yang memang baik dengan saya, saya meluahkan apa yang ditanggung hati dan badan. Dia tenung lama wajah saya antara percaya dengan tidak apa yang saya cerita..
Tanpa banyak mengulas, dia berkata

"Sudah2 lah kak. Semua tu dunia saja. Jangan sia2 kan air mata akak. Dari akak menangis sebab dunia lebih baik lah akak menangis kerana kenangkan dosa."...

Dalam sesi yang lain, seorang sahabat juga ada berpesan:

"Semua tu ujian je kak. Kita senang pun ujian Allah, nak tengok kita lupa Dia atau tak. Kalu kita susahpun ujian juga, Dia nak tengok kita ni ikhlas tak beriman dengan Dia".....Dalam hadith Nabi ada menyebutkan antara mata yang tidak dibakar di akhirat kelak adalah mata yang menangis kerana takutkan dosa. Saya menilai kembali tangisan2 saya sebelum ini. Saya banyak menangis, saya suka menangis kerana itulah antara terapi saya tenangkan diri. Tapi adakah semua tangisan saya itu berguna dan dinilai di sisi Allah?

Banyak manusia yang susah menangis, tapi bila sampai pada satu tahap perasaan dan emosi, manusia akan menangis. Tak kisah lah, kerana kecewa ke, kerana kepayahan hidup, kerana kesakitan, kerana dan kerana dan kerana.....1001 sebab. Tapi adakah air mata itu kerana akhirnya takutkan dosa kepada Allah?

Saya pernah membaca kisah seorang ahli sufi yang selalu berdoa pada Allah, mengharapkan dia sentiasa redha dan sabar dengan ujian Allah kepadanya. Dia takut andai dia menangis atau kesedihan ketika diuji seolah2 dia tidak redha dengan ujian Allah padanya.

Air mata yang jatuh kerana takutkan api neraka bakal memadamkan api neraka..
Air mata yang jatuh kerana kesusahan hidup mungkin boleh menarik simpati manusia..
Air mata yang jatuh kerana putus bercinta mungkin boleh menenangkan jiwa...
TAPI
Air mata yang jatuh kerana semua perkara dunia ini adakah boleh dibawa ke akhirat?..

Sesungguhnya perjalanan kehidupan seorang musafir di dunia ini amat panjang dan melelahkan..sebelum menghadapi kembara yang lebih panjang pada hari berbangkit nanti. Jadi simpan lah sebanyak mungkin air mata taqwa dari sekarang sebagai bekal dahaga pahala semasa penghisaban..

Sama2 kita muhasabah diri dan hati...
Kerana kata Allah...
"Tempat Aku di dunia ini adalah di dalam hati2 hamba KU"....

Ya Allah Wahai Tuhan ku..Engkau menciptakan aku dengan penuh kelemahan dan kehinaan, maka didiklah aku menjadi insan mulia, sayangilah aku menjadi insan berguna dan cintailah aku dalam jalan perjuangan yang melelahkan ini...amen..

Tiada ulasan: