Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Jumaat, April 24, 2009

MaHaLnya PeLuanG Ke-2

bismillahirrahmanirrahim...
dengan masa yang masih berbaki 20 minit saya cuba manfaatkan buat diri dan sahabat2 yang sentiasa mengunjungi...
***************************************

"jadi tambah sem la?..brape subjek lagi tak habis?" tanya kerani di fakulti ketika saya hantar borang untuk submit tajuk projek tahun akhir.
"subjek dah habis, projek saya yang saya ulang"...
hmmm..kakak kerani hanya geleng kepala.."sayangnya, bayar yuran sama mahal juga macam pelajar biasa..."
saya faham maksud kakak tu. dia tahu kedudukan kewangan saya selama ini.
saya hanya diam dan tersenyum...mahalnya mengulang peluang kedua...

**********************************

"nor, macam mana dengan pokok terung Dr? ok tak?" tanya kak najah yang pernah menjadi assistant Dr Abd Rahaman sebelum saya.
"ok ja. nape kak?"
"nape akak tengok banyak yang kuning?"
"kena serang dengan mite. saya dah sembur racun tapi tak elok.."
"nor, pokok tu kena jaga elok2 tau. sebab, nematod akan makan akar dia, jadi kalu atas pun tak sihat, macam mana nak bagi makan pada nematod tu? akar tak kuat, nematod makan di akar..jaga elok2 nor.."
saya kurang sedar perkara itu. sebelum ni saya rasa saya cukup sayang dan jaga pokok2 tu dengan baik, rupanya masih kurang penjagaan saya...
saya turun ke glasshouse ketika itu juga, saya periksa semua pokok dan saya lihat banyak daun yang layu dan luruh sebab diserang mite(labah2 pokok)...

hati saya jadi sedih, saya teringat kembali pokok2 rosel saya yang mati ketika projek tahun akhir. saya takut, saya fobia dan saya menangis...letih sangat bila sedih, tapi saya gagah juga gemburkan tanah dalam pasu dan bajakan pokok.
selasai kerja, saya ke surau. Berjumpa dengan kawan sekerja saya luahkan rasa, dia cuba tenangkan saya.
Dia cadangkan saya maklumkan perkara tersebut kepada pihak atasan kerana bimbang akan berlaku salah faham nanti. saya terus hubungi k.najah dan berbincang dengannya. sekali lagi saya hiba kerana pokok jagaan saya mati di tangan saya. k.najah hanya diam. saya tak mampu nak jumpa Dr, hanya sampaikan pesan pada k.najah. akhirnya, Dr telah membeli pokok baru semata2 ingin mengantikan pokok terungnya yang mati..masyaAllah, saya susahkan dia lagi.....mahalnya ulangan kali kedua..
********************************************************

konklusinya, hidup bukan satu kebetulan..kita perlu bekerja keras dan betul untuk menghargai apa yang ada di tangan pada saat itu dan ketika itu. perkara ini ada dinyatakan dalan hadith nabi S.A.W. 'Beramallah seolah2 kau akan mati esok hari'. namun Allah terlalu pemurah, disediakan peluang kedua. namun ada harga yang perlu dibayar untuk itu...bersediakah kita?

4 ulasan:

bosz berkata...

peluang kedua kalau di sia siakan...belum tentu ada peluang ketiga

solehati berkata...

saya di peluang ke berapa?

tinta srikandi berkata...

salam..

maybe da 2nd chance is more better than previous..~
dun give up gurl..

solehati berkata...

terima kasih srikandi..doakan hati orang tu sejuk untuk saya...