Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Isnin, Mac 30, 2009

Nor Aina indah namamu..

Tak berkelip mata dia memandangku. Sahabat2 yang lain juga jadi hairan melihat tingkahnya. sedang aku jadi malu sendiri. Apa lagi mahunya? Aku dah sapa, senyum pun sudah. Hmmmm....kenapanya. Susahla nak mengajar macam ni...

Aku cuba cool kan diri. Ye la, bukan laki pun yang renung hang tu. Budak perempuan pun. Baru 11 tahun jer. Tak sangka, program Ahad tadi betul2 berbekas dalam hati. Malam jumaat tu masa dapat call dari yusri ajak meting untuk program Faqih, aku agak melenting juga. Ye la, program nak buat hari ahad, boleh baru nak meting hari jumaat malam. Ahli syarikat yang lain pun terasa begitu. Rasanya lah. Setelah meting panas sejuk malam tu, kami decided Mohsein yang jadi pembentang. Eja cari fasi, dan aku..huhu..relaks sebelum program.

Kem Bestari Solat di Balai Bomba Jalan Chow Kit. hmmm..tempat paling seram aku nak pi. Sapa tak kenal jalan Chow Kit kat KL ni. Ada saja label negetif pada sapa yang jarang2 kenal tempat tu. Selain tempat shopping, buah pun banyak, "ayam malam" pun banyak, "orang hilang jantina" pun banyak...fuh!

Tapi bila dah datang dengan niat yang baik pasti lah Allah tak sia2 kan tujuan yang baik. Program sehari ni sangat mencabar. Dengan kemudahan dan ruang yang terhad, kami perlu betul2 pandai gunakan ruang dan peluang yang ada.

Mungkin taqdir aku dengan Aina ni panjang, aku terpilih jadi fasi yang akan conduct bengkel solat untuk kumpulannya. Betul2 menguji kesabaran dan keimanan. Nak cerita betapa nakalnya aina ni sampai aku kena peluk dia kuat dan bisik kat telinga dia 'aina, jangan susahkan ustazah yer. kesian kawan2 kamu, diaorang pun nak belajar juga.'..dan akhirnya dia hanya tunduk diam. Tidak seaktif tadi,dia tahu aku marah jika dia tak dengar cakap, tapi masih juga nakal. Ye la, nama pun kanak2..

Setelah habis program, dia lah antara kanak2 yang palik rapat dengan aku. Seusai semua aktiviti, ada seorang pegawai yang datang berbisik, 'bagus kalau ustazah dapat rapat dengan aina. Dia anak yang kurang perhatian, hinggakan program hari tu pun dia sendiri yang daftar diri sendiri dengan duit yang dia cari sendiri.' MasyaALLAH, terpaku aku dengar. Sayunya hati mendengar kisah aina. Kanak2 sekecil itu (walaupun bertubuh besar) dah terpaksa fikir tentang diri sendiri sedang buruk baik sesuatu perkara pun dia tak dapat nak beza dengan baik. Sedihnya.

Sebelum balik sempat juga melawat Hazirah yang xcident di HKL. Sebelah dengan Chow Kit jer pun. Memula tu nervous juga nak masuk hospital ni. Rasa macam orang sakit jer. Tapi dah masuk wad pesakit jadi insaf sendiri. Macam mana lah kalau aku yang dok atas katil pesakit tu yer...

Tengok Hazirah, hati jadi cemburu. Hebatnya dia Allah uji dia macam tu. Tengok mak dia pun ada jaga dia masa tu. Tabah betul makcik ni. Steady ja anak dia sakit. Siap mind setting positif lagi. Dia kata sikit jer ni..(patah tulang kaki dan rahang jatuh tuuu) fuh!..Hebat la. Sememangnya ujian Allah ni cukup padan dengan hamba yang DIA pilih. Semestinya hambanya itu mampu tanggung ujian yang DIA bagi....Cuma yang sedihnya, adik2 muslimin ni memang aku tak faham. Aurat sahabiah yang sorang ni tak dapat dijaga dengan baik masa ni, ye la dengan kaki kena gantung, rahang nak kena tengok selalu tak dapat la nak pakai tudung, bole la plak datang melawat. Tak kan la tak mau jaga maruah sahabat sendiri. Dah bagitau jangan melawat bukan bermakna muslimat tak suka hampa mai. Nak jaga aurat ja. Malu la.

p/s: kadang2 kita tak tau apa Allah nak bagi pada kita. I wonder, how's Bukit Gantang n Bukit Selambau election? Hope we get the best what we deserve for.

Tiada ulasan: