Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Rabu, Mac 25, 2009

Bangkai itu.....

Pernah jumpa bangkai tak?
ha'ah, yang bau busuk tu....

Semenjak menjadi pengguna tetap jalan - jalan raya di Malaysia ni aku sering kali juga berjumpa dengan bangkai yang syahid tepi jalan. Biasanya yang jadi mangsa adalah haiwan2 kecil. Anjing ka, tenggling ka, anjing ka.

Bukan apa, cerita tentang bangkai ni. Aku ni agak loya dengan bau darah yang datang dari sumber yang tak diketahui. Aku pernah terpaksa berhentikan motor di tepi jalan sebab rasa nak muntah terbau bangkai dan melihatnya pada pertama kali. Loya tekak rasanya. Siap dengan darah yang mengalir pula....masyaALLAH, aku memang nak muntah. Kalau silap hari bulan jumpa yang dah berulat tu, lagi la.....

Bangkai.....
Semua orang tak suka kan....
Ada ker orang pi duduk tercangok depan bangkai lama2 nak tengok?....
huh, tabik spring la kat orang tu....

Bangkai....
Bau dia busuk kan......
Teringat hadith nabi bila Baginda tengok seekor bangkai keldai yang dibuang tuannya....
Baginda ibaratkan nikmat dunia ni macam bangkai tu dan malah lebih hina....
Lagi satu Haith Baginda....
Baginda ibaratkan dosa dan maksiat yang dibuat berulang kali tu ibarat bangkai.....
MasyaALLAH......jauhkanlah kami dari terpesona dengan nikmat dunia
Ya ALLAH, jauhkanlah kami dari maksiat dan dosa yang menipu kami dan amalan kami....
Na'uzubillah......

Teringat hari Khamis minggu lepas,
Kebetulan ada binatang yang mati kena langgar....
Aku kalu ddari jauh lagi dah nampak, comfirm aku prepare awal2 tengok tempat lain dan tahan nafas bila nak lalu......tak mau terlibat dengan bau dan kelibatnya...
Tapi perkara yang betul2 menjadi tarbiyahnya,
aku terpaksa berulang kali lalu kawasan yang sama sebab ada urusan yang tak dapat nak elak........huhuhu....mau nangis...
Dari situ dapt koreksi diri....macam ni lah aku kalu aku buat maksiat dan dosa...
sapa pun xmau pandang...sapa pun xmau dekat.....

Bangkai itu....
dia ni makhluk Allah.....bukan boleh dihina walaupun dicipta dalam keadaan terhina....
kita Makhluk Allah.....akan lebih terhina dari bangkai jika kita hilangkan Islam dan penghayatannya alam hidup

p/s: sudah2 la hisyamuddin angkat keris....jangan cerita tentang ketuanan bangsa dan petualang negara kalau hidup.........(sendiri mau sambung la).....

Tiada ulasan: