Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Khamis, Julai 16, 2009

Bukan lagi rahsia…

Kisah lama

Semasa saya mula2 masuk ke UPM, PMI begitu gah sekali namanya. Siap buat liqa’ perdana di dewan kuliah pusat untuk ahli2 yang baru berdaftar. Tapi setahun selepas tu, PMI kalah teruk dengan sistem e-undi kerana berlaku penipuan secara terang – terangan dalam pilihan raya Majlis Perwakilan Pelajar. Dan, ketika itu jugalah saya terlantik menjadi salah seorang Majlis Perwakilan Pelajar. Saya sangat sedih dan takut. Dalam usia yang masih setahun jagung di UPM, tanpa kakak2 dan abang2 senior dalam board baru MPP, saya benar2 gugup. Mujurlah ada kak Farah Wahida yang banyak bantu kami. Kami PMI hanya 9 orang sahaja; 3 lelaki, 6 perempuan. Berbanding dengan pihak aspirasi 39 orang yang kebanyakkannya semuanya orang2 lama di UPM. Saya ingat lagi, presiden waktu itu Sahak(entah betul entah tidak saya eja namanya =p). Saya sangat tidak suka padanya. Anti. Tapi mujurlah timbalan presiden waktu tu (terus saya tak ingat nama…huhu) yang selalu slow talk dengan saya walaupun pada saya dia lebih licik lagi dari presiden.

***********

PMI berwajah baru.

Setelah hampir 7 tahun PMI ditindas, lebih tepat lagi perjuangan Islam ditindas dan dianak tirikan; kini PMI mengorak langkah dengan bergaya dan hebat. Saya sangat kagum dengan pemikiran adik2 generasi baru ini. Mereka begitu optimis dengan gerakan dan perjuangan Islam. PMI dilukiskan dengan wajah2 dan percubaan2 baru demi untuk mensinergi gerakkan Islam di UPM. Dengan kemasukkan jemaah2 baru yang saya pun tak pasti corak perjuangan mereka; walaupun mereka juga asyik menjalankan proses pengkaderan (nak bawa ke mana orang2 tu?), bertambah2 lah kerja yang perlu dijalankan.

Alhamdulillah, semester ini saya berpeluang membawa banyak halaqah usrah. (pada pandangan saya sahaja). Saya sangat teruja untuk kendalikan usrah bersama adik2 hingga terlupa bebanan lain pada diri saya. Saya perlu bawa halaqah di luar kampus. Pada adik2 yang dah saya programkan dalam sesi2 program bersama Faqih dan ISIS. Itu hanya perancangan yang perlu dikerjakan. Itulah juga harapan diri saya terhadap diri sendiri.
Alhamdulillah, sejak 2 3 tahun kebelakangan ni semakin banyak halangan yang datang. Semakin ramai jugalah yang ingin bersugguh untuk mengikut dan membantu PMI. Alhamdulillah. Moga redha dan rahmat Allah akan terus menjadi naungan terhebat pada kami PMI. Moga jiwa2 penggerak PMI dan Islam di kampus UPM makin lunak pada Allah, pada amalan2 mendekati Allah, makin lembut lidah memuji Allah dan berselawat pada Nabi, makin ringan badan beribadah pada Allah, makin keras mengerah penat keringat dan minda pada Islam, dan moga makin menjauhi perkara2 lara’ dan menjadi hijab pada kemenangan Islam.

p/s: 48/48 bersih. [hanya yang mengerti sahaja yang mengetahui] ameeen.....

Tiada ulasan: