Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Khamis, Jun 18, 2009

Senyum, Salam dan Sapa..

Bismillah walhamdulillah..

Pernah tak bila kita bagi salam dan hulurkan senyuman pada oranr yang kita jumpa tapi salam dan senyum kita tak berbalas? Biasa kan.....Hmm....saya ada pengalaman menarik tentang ini.

Kebiasaan saya di tempat kerja, saya akan tegur sesiapa sahaja yang saya selisih di jalan dengan senyuman atau salam. Jika dekat, saya akan beri salam. Tapi jika jauh, saya hanya senyum. Jika jauh benar pun saya akan lambaikan tangan. Cuma ada jika terlalu jauh saya hanya lambaikan tangan sahaja dengan ucapan salam dalam hati. Mungkin ada beberapa orang yang mungkin tidak saya tegur kerana lelaki yang terlalu muda yang saya rasa akan timbul fitnah dalam hati mereka.

Dalam banyak2 pegawai, ada dua orang pegawai senior lelaki yang tak pernah balas sapa or senyuman saya. Saya terasa juga. Tapi buat apa lah nak berkira jika kita sendiri yang nak berbudi bahasa. Manfaatnya pada kita. Bukan pada orang lain.

Petang tadi semasa balik dari kerja, saya nampak seorang dari pegawai yang tak pernah balas sapa saya tu, saya hanya senyum dan tidak diduga dia menegur saya walaupun dengan wajah yang serius.
"Student praktikel ka?" tanya dia.
"Tak, saya kontrak dengan Dr Rahman".
"Ya?" dia bertanya untuk kejelasan.
"Hortikultul" saya balas kembali...
"owh..." dia mengangguk tnada kenal pegawai yang menggajikan saya tu.

Tebarkanlah salam

Sesama saya kecil ada satu lagu yang dipopularkan oleh kumpulan nasyid Al-Arqam
Tebarkanlah salam antara kita
Walau di mana sahaj
Walau dimana jua

Kenapa rasa malu
Untuk menghulurkan salam
Adakah cara yang lain lebih baik darinya....


Itulah antara bait2 nasyid2 tu. Saya sangat terkesan dengan nasyid ni semasa kecil dahulu kerana saya pernah dimarahi seorang guru lelaki kerana tidak menjawab salam yang diberinya kepada saya semasa kami berselisih. Dia ustaz yang mengajar subjek akhlak. Saya berasa sangat malu dan insaf ketika ditegur ketika itu.

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh
Rasanya semua orang tahu pahala orang yang beri salam dengan orang yang jawab salam punya perbezaan yang besar. Hinggakan dalam satu kisah ada sahabat yang sanggup menyorok bila bertemu dengan Rasulullah kerana dia ingin memberi salam terlebih dahulu kepada Nabi sebelum Nabi yang memberi salam kepadanya. Pahala pemberi salam punya nilai yang lebih dari pahala orang yang menjawab salam.

p/s: peristiwa petang tadi mnguatkan semangat saya untuk terus istiqamah dengan sikap yang saya ada sekarang. Alhamdulillah...Anda bila lagi? Malu? Jangan malu....jom KITA TEBARKAN SALAM UNTUK KITA LEBARKAN ISLAM..InsyaAllah...

2 ulasan:

lu'lu'an manthura berkata...

Assalamualaikum Along,

Trima kash ats prkonngsian artikel ni.Dah dapat bayangkn macm mana akak senyum dgn 2 org senior tu.Senyum sampai ke telinga.Hi3..U knw what?Baru2 ni pn sy ada intention nak buat artikel ttg SENYUM.Rupanya jiwa kt brdua ni ada aura (ceh wah)..Hah jgn sengih sorang2...Oh ye kak terusknlah sikap akak yg suka senyum pd smua org (menepati syariat) sbbtulah akak ramai disenangi org trmasuklh budak kecik ni(eh sy muda lg kan?)...

Alhamdulillah syukur sgt pd ALLAH akhirnya sy dh selesaikn thesis sy.Memg sakit tp byk prkara yg sy belajar.Mcm2 dugaan..U knw what dear?Dr ada cadgkn agar sy buat journal projek sy tu agr di publish kan.Alhamdulillah sy seronok sgt kak.Rupanya ALLAH nak bg sy 1 benda yg sgt brharga.Sy ada impian nak brkongsi findings sy dgn masyarakt (org lain).Jd, sy dpt kongsikn pglamn,cerita,data & pgtahuan dgn org lain.Teringt kata2 ayh sy. "Better late than never".Biarpn kt siap lmbt tp hasil krja kita brkualiti.Sj nak tiupkn smgt pd akak sy sorg ni..hah 1 lg ni yg nak nangis ni.Eja nama saya salh.(mcm mna ni kak ukhwah tak mantap nih)cuba akak check balik nama sy kat kamus dewn bahasa edisi kesepuluh.Hi3.

InsyaALLAH sy di sini doakn akak mg dberikn ketabahan, kekuatan, semangat, dpmudhkan sgala urusn srta sntiasa dirahmatiNya.Yeah, i knw that u can make it!Nevrtheless, may ALLAH bless u with success in this wrld & Hereafter.Amin...

~yg sentiasa merasakan diri ini adalh saudara kamu~

lu'lu'an manthura

solehati berkata...

dear my lu'lu'an manthura love..

huhu...x sempat nak senyum pnjg lbh lg nk nangis jer rasa...

u know what? akk msh teringt mcmne nad tersedak masa apprrentice hari tu...hmmm...rupannya ni lah rahsianya...thank a lot...i really appriecite that..

better late than never...then i do what suppose i'm not to do....insaf....