Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Jumaat, Januari 23, 2009

Sebuah perhubungan/interaksi

entah kenapa, aku seperti tak faham tentang hubungan antara manusia..masa kecil - kecil dulu banyak juga belajar tentang hadith menghormati orang lain, tentang bersikap dengan sifat mahmudah, menjauhi mazmumah etc. tapi bila dah besar panjang begini...aku seperti dungu jer...

insiden 1
kul 11.30 pagi, puan fadzillah ajak aku kuar pi jamuan anjuran bahagian kami. tengah naik kereta ada motor depan kami bersuka ria je bawa motor. kami tengah rushing, dia kata kita potong le tapi mesti perlahan..kena jaga hati.
???????????????? aku blur..ok...

insiden 2
en.isa ajak main badminton, satu geng la maksudnya. bahagian kami juga yang akan main pun. aku pun ok. balik keje, kul 6 terus keluar. sampai stadium, mak aih..xda orang perempuan pun...macam mana ni..hmmmmm.....
"en.isa, x pe la. saya balik dulu la. xda orang pompuan la. saya segan."
"kesian kat awak la....xdapat main"
????????????? aku blur.....ok. aku blah je.

insiden 3
cik didi dah banyak kali citer tentang isteri dia yang gigih berniaga. walau hujan, x pernah kisah...dia suruh aku 'main2' dengan isteri dia. dah siap bagi fon nombor lagi tu...hmmm....ok juga. bole kenal orang baru.
tak jadi main badmiinton, aku p uniten cari cik rusminah isteri cik didi. cari gerai 13, datang senyum2...
"tak kenal ke?, anak saudara ni..." dia penin2...beriya dia meneka...beriya juga aku mengiya...huhuhu...kesian aku tengok..huhuhu...akhirnya aku pun cakap aku student praktikal keje sekali dengan cik didi. dia termalu la.hmmm...
terus dia bagi goreng pisang free, aku nak bayar. dia tak bagi. aku pun cari benda len nak beli. dia x bagi. akhirnya aku paksa juga nak beli keropok kering. ok la...
???????????????????????? aku blur, hanya dengan senyuman dan kenalan ringkas, bagi banyak rezeki...

kawan2...
agak2 apa perlu aku sebagai manusia nak berbalas dengan mereka yang hadir dalam hidup aku dan memberi banyak makna? wang tak mungkin jadi pengganti...tak mungkin. mungkin jasa. mungkin budi....
tapi dalam keadaan aku yang kadang sibuk, kurang peka, kurang rasa, feelless, macamner la agaknya untuk terus aku kekalkan hubungan yang dari hari ke hari yang bertambah. yang baru pasti ada, yang lama harus di jaga. tapi mampu kah?.

HEBATNYA ALLAH, SENTIASA MEMBERI, TAK PERNAH LEKA, TAK PERNAH SALAH MEMBERI, TAK PERNAH KURANG PEKA...SEDANG PENGUASAANNYA TERLALU LUAS. sekecil2 makhluk debu sebesar2 galaksi. sume DIA jaga...

SUBHANALLAH......

Tiada ulasan: