Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Khamis, Ogos 06, 2009

Mereka yang tidak menghargai atau aku yang tidak mengerti?


Kisah ini kisah rumah saya.

"Hari ni akak masak kan." tanya seorang ahli bait pada saya.
Pening lalat saya jawab. "Ye? Hm..ok la". Saya sebenarnya yang lupa nak tengok jadual memasak rumah. Almaklumlah kerap sangat outstation. Pantang hujung minggu, ada saja program yang perlu dibuat dan diikuti. Kadang- kadang terpaksa bertukar shift memasak berkali - kali dengan ahli bait or ahli bilik.

Tapi kebetulan hari tu saya free, dan saya masak. Mungkin dah terbiasa dengan adat di rumah saya, mak akan masak dengan kuantiti yang banyak sebab kami adik beradik suka makan. Jadi, pengalaman lama saya masak kecil tu membuatkan saya juga terbiasa masak di rumah sewa dengan kuantiti yang banyak. Kadang - kadang saya sengaja beli barang dengan duit sendiri sebab nak pastikan saya masak yang best2 untuk ahli bait. Saya tak kisah.

Cuma yang sedihnya bila kita masak banyak2 tapi sahabat2 tak makan habis. Kadang2 dah puji yang makanan tu sedap, tapi tetap tak habis. Kadang2 ada sikit saja baki, dan baki tu akan pasti terbiar tak makan. Saya akan marah2 dan geram. Kadang2 saya zahirkan kadang2 saya diam dan pendam. Saya tak faham. Kata kita perjuang, tapi kenapa dalam pengurusan diri dan rumah macam ni selalu saja kita membazir.....saya tak faham...

Saya mula faham


Kenapa saya tidak terfikir dari awal lagi? Bodohnya aku....Kenapa saya tak boleh nak tafsir perkara yang mudah macam ni? Ah....memang la...

Saya teliti fe'el ahli bait saya. Ye, mungkin saya yang tak faham dan terlepas pandang. Kami sama2 ditarbiyah dalam satu wadah, dalam satu perjuangan. Kami dididik dengan keadaan susah dan payah bersama. Saling cuba untuk memberi yang terbaik walaupun kadang - kadang terpaksa pentingkan diri juga..(=p).

Kenapa baru sekarang saya sedar? Sebenarnya, bukan mereka yang tidak menghargai tapi mereka..kami....saya dan mereka...BUKANLAH ingin sangat bermewah dan bersenang. Kerana kita telah terbiasa dengan kesederhanaan..mengapa ingin berlebih2 dalam perkara yang cukuplah sekadar kita boleh nikmati cukuplah untuk keperluan sahaja...
Saya mula faham..

Amanah jadi keutamaan.

"Akak minta maaf lah nisa', akak tak boleh la pegang jawatan ni..rasa lemas bila tak boleh nak tunaikan tanggungjawab ni. Ada ja calon yang boleh ganti..."
Nisa depan saya hanya menguis2 jem rambutan tanpa ada rasa nak makan pun melalui riak wajahnya. Saya sedar permintaan saya agak terlewat dan mungkin tak berasas untuk didengar. Tapi bila difikir2, saya juga tidak mampu dan sudah banyak kali dayus pada amanah yang ada...apa pilihan saya?

"Akak dengar sendiri ke semua ni? Depa yang cakap macam tu pada akak? Akak susun ja dulu kerja yang nak kena buat tu..." Nisa balas juga walaupun memang jelas muka dia pun berat nak 'direct' dengan saya. "Akak je yang rasa sendiri...depa tu ok ja. Akak buat la dulu. Lagi pun dah dekat separuh sem ni." Hahahaha...saya ketawa bodoh dalam hati...memang dah separuh sem dan saya baru nak sedar diri..apa punya orang la...lambat gile 'pick up'....Itu kelemahan terbesar saya.

"Ha lah ha lah...akak cuba lah.." Dengan muka masam saya balas..Memang berkesan perbualan pagi tu. Saya memang solute kat amerah yang sorang ni. PR dia bagus, masuk pd semua orang. Yang otai macam saya pun cair. Huhuhu..


Memanglah dah tua2 ni rasanya saya makin banyak songeh dan feel. Kadang2 kesian melihat adik2 yang sabar melayan saya. Maafkan saya. Maafkan saya. Maafkan saya.

Doa orang yang cintakan gerakan dan perjuangan Islam

"Allahhummar zuknal istiqamah, wa hablana solatal jamaah"...Pak Long, NYDP Dewan Ulama Pas Negeri Kedah yang bagi...Ustaz Zainul Asri...

p/s: jom kerja kuat lagi untuk Islam...=)

Tiada ulasan: