Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Rabu, Februari 04, 2009

Is Word Give Meaning to the ear wHO Listen?

Dalam Hadith Nabi ada mengatakan manusia yang beruntung adalah manusia yang hari ini lebih baik dari semalam. Beerti berlaku perubahan dalam hidupnya dari hari ke sehari ke arah yang lebih baik.

Dalam konteks tajuk kali ni, aku cuba menilai diri dan mungkin kawan - kawan juga boleh bersama untuk kita melihat diri kita sehari - hari selama ini. Penggunaan kata ganti nama 'aku' dalam kehidupan aku memang sedikit jika dibandingkan dengan kata ganti nama 'ana', 'saya', 'akak' atau 'soleh'. Tapi kenapa aku memilih untuk menulis dengan kata ganti 'aku'?

Setiap orang mempunyai nilai yang berbeza dalam menilai sesuatu perkara dalam kehidupannya. Semua ini kerana aliran sejarah kehidupan awalnya terhadap dunia. Maksud aku, background family. Ada kawan - kawan aku anak orang yang memang dari famili yang baik, alim dan seangkatan dengannya... tapi tak kurang juga kawan - kawan aku yang jenis gila - gila, orang biasa tanpa 'nama', pak cik mak cik yang tua - tua dan biasa - biasa saja.

Asasnya kita manusia. Sama saja, yang beza hanya iman dan taqwa. Bukanlah nak bepegang pada dalil begitu memberi tiket kepada aku untuk hidup ikut mazhab dan nafsu sendiri...tapi sekadar mengingatkan diri jangan bangga dan megah dengan diri yang hina asal ciptaannya.

Walaupun perkataan 'aku' kedengaran agak kasar, agak kurang sopan tapi aku selesa begini..selesa menyatakan inilah definasi aku terhadap diri sendiri. Aku tetap aku, aku yang cuba untuk menjadi orang lain adalah aku yang tidak terima kenyataan hidup. Aku yang cuba menghargai apa yang ada pada diri adalah aku yang bersyukur. Terima seadanya apa yang ALLAH beri, pasti ada kegembiraan dan kelapangan hati. Kita kan tak tahu mana satu pekerjan kita yang dinilai baik di sisi ALLAH..

Apapun, maafkan aku pada kawan - kawan yang biasa berhubung dengan kata 'ana', 'soleh','akak' or apa saja dengan aku sebelum ini..

Is Word Give Meaning to the ear wHO Listen?

Kita yang tentukan nilainya..tapi Allah juga penilai terbaik...

2 ulasan:

MZ berkata...

hai,

hari tu dalam blog saye ade buat eksperimen kata ganti nama diri pertama.
saya telah cuba menulis di setiap entry yang berbeza menggunakan kata ganti diri 'saya', 'ana', 'I' dan 'gua'

hakikatnya semua adalah sama.
saya suka entry awak ini.

=)

solehati berkata...

thanks an2blur...
saya baru jer nak kenal blog awak...
hv nice blog