Jom berkelana mencari makna sebuah persinggahan.....

Jangan Mudah leka Kawan
Jangan Mudah alpa Kawan
Jangan Mudah lupa Kawan
Kita Makhluk tuhan
Hidup hanya Sebuah Persinggahan

Khamis, Julai 17, 2008

Mencari makna sebuah hati


'Asyik asyik nak terasa'.... kenapa hati ini.....sedih bila terkenangkan perasaan orang sekeliling yang asyik terasa dengan diri ini....itu lah manusia......hati menjadi raja kepada empunya diri. Dalam doa, sering ulama - ulama titipkan untuk mengelokkan hati. Rasul kita juga ada berpesan, hati itu adalah raja. Jika baik ia, seluruh anggota akan baik, tapi jika sebaliknya maka kerosakkan lah yang menanti anggota.

Kesedihan, kemuraman, kekusutan dan segala yang negatif sebenarnya datang kekuatan iman kita. Jika iman kita saat ini kuat, hati kita akan tabah, anggota badan juga akan tegar dan terpancar ketenangan pada wajah...Berdoalah kita moga kita perolehi hati bersih, thabat, istiqamah dan suci.

Ada satu sajak yang aku simpan.......dalam hati....

"Di dalam penantian menanti rahmat dari Mu
Wahai Tuhan yang Pengasih ku tetap bersyukur pada Mu
Keyakinan ku pada Mu sentiasakan memberi, melimpahkan rahmat Mu
kepada ku
Doa hamba Mu

Bimbangnya hati ini
Kurangnya sopan dan adab ku
Di dalam syahdu pilu munajat
Andainya aku curang di dalam ketaatan, derhaka dalam ketaatan
Tiap waktu ku kepada Mu

Kau pun tahu Wahai Tuhan
Telah ku laku seribu dosa
Namun Kau masih membenarkan ku mengadap pada MU
Di dalam munajat aku memuja dan memuji Mu
Mengadu segala kealpaan diri
Mengharap rahmat Mu

Kelak nanti
Bukan Kasih Sayang MU yang bakal ku perolehi
Hanya nanti kemurkaan Mu mengiringi diri ku ini
Tanpa ku sedari lagi dosa yang menghijab diri

Hanya yang ku pinta
Keampunan MU
Kepada MU Tuhan yang pengampun
Maghfirah MU tak kesudahan
Lagi mengasihi hambanya"


emmm......moga kita dapat menghayati dan mengambil iktibar dan pengajaran yang baik dari sajak tu...
lagi pun aku bukan pandai sangat menulis...hanya sajak saja yang aku tau hargai dan aku minat.
nak baca buku tebal - tebal pun aku malas....

Tiada ulasan: